Arts visualsFutur

“A més de com és el teu treball, la manera com el vens i el promociones és molt important”

Entrevista als responsables del Centre d'Art de Tarragona
01/03/2012
D'esquerra a dreta, Jordi Ribas, Cristian Añó i Cèlia del Diego

Aquest mes d’abril farà just un any que el Centre d’Art de Tarragona va engegar l’activitat amb l’arribada del seu equip directiu. Durant aquest temps s’ha fet, sobretot, molta feina de rebost però en les últimes setmanes ja s’han fet algunes convocatòries públiques ben diferents, com és el cas de l’Obert per reflexió, L’Irradiador o un curs de coaching per a artistes. De tot plegat n’hem parlat des de la seva oficia situada a l’Antiga Audiència amb la directora del Centre d’Art, Cèlia del Diego; el responsable de comunicació, Jordi Ribas, i el director del laboratori de mediació, Cristian Añó (Sinapsis).

Quines accions heu dut a terme durant tot aquest temps?

Cristian Añó: Doncs d’entrada vam posar en marxa la infraestructura administrativa mínima per funcionar. A més, hem posat en marxa la identitat corporativa del centre, a través d’un concurs restringit adreçat a tres despatxos de disseny. També hem posat en marxa la nostra presència a Internet, amb una pàgina web que estem activant en funció de les activitats que estem duent a terme. I un dels elements més importants és l’Obert per reflexió, que ha suposat la posada en marxa del labortari de mediació del Centre d’Art i que ha posat damunt de la taula la manera en què farem la realitat específica del Centre d’Art que és, precisament, la mediació.

Cèlia del Diego: Aquest primer any l’hem focalitzat sobretot a donar-nos a conèixer i a treballar amb el sector artístic del Camp de Tarragona. A partir d’aquí, d’aquest segon any, creiem que el Centre d’Art ja s’ha de dirigir al públic no especialitzat.

Precisament el Centre d’Art de Tarragona està especialitzat en la mediació. En què consisteix exactament?

CA: És un terme que tot just està començant a utiltizar-se en el camp de l’art i, com tot terme innovador, també està sotmès a un procés de definició. I des del Centre d’Art estem desplegant una recerca pràctica en aquest sentit. Per exemple, l’Obert per reflexió és un assaig del que podem entendre com a mediació, perquè la pregunta que l’ha posat en marxa és “com s’hauria de relacionar l’art amb el territori i quines pràctiques hauria de fer un centre d’art per aconseguir-ho?”. La hipòtesi de treball que teníem és que hem de crear xarxes de col·laboració transversals, que no només impliquin el sector cultural, sinó també altres àmbits com l’educatiu i el de la comunicació. I tot l’Obert per reflexió és un exercici per desplegar les possibles sinèrgies entre aquests elements.

En definitiva, la mediació és fer de pont…

CA: És fer de pont, fer de catalitzador dels mateixos ecosistemes culturals d’on està inscrit un centre d’art. És a dir, la presència d’un centre d’art no només ha de servir per posar en contacte la ciutadania amb l’excel·lència artística, sinó que ha de generar situacions de producció culturals més riques i, per tant, que un ecosistema cultural surti reforçat perquè hi ha un centre d’art: que hi hagi més produccions, que es generi més recerca, que se’n faci més difusió, etc.

Quina és la resposta que esteu tenint per part del sector artístic del territori?

CdD: La predisposició està sent molt bona. Per exemple, en l’Obert per reflexió van participar-hi una seixantena de persones treballant en tres eixos i d’aquestes, moltes d’elles segueixen col·laborant en els grups de treball. Tarragona i el Camp de Tarragona és un territori molt actiu. I aquest és un valor que tenim i l’hem d’aprofitar.

Actualment està oberta la convocatòria de l’arxiu comissariat L’Irradiador. Què és i a qui va adreçada?

CdD: Es tracta d’una convocatòria oberta perquè tots els artistes que hagin nascut, visquin o treballin al Camp de Tarragona presentin els seus dossiers. Aquests dossiers seran valorats per un jurat que escollirà els artistes que els semblin més representatius  per tal que des del Centre d’Art puguem treballar amb ells, a manera de pedrera d’artistes. Si volguéssim treballar amb tots els artistes de Tarragona poca cosa podríem fer perquè hi ha moltíssima gent, però si treballem amb unes 10 o 15 persones pot ser més senzill.

Amb quina intenció?

CdD: Buscarem l’oportunitat per presentar aquests artistes a comissaris externs, a galeristes, etc. Tampoc podem garantir que d’aquí en surti res, però farem una feina activa en aquest sentit. I si aconseguim generar una exposició fora del territori, encantats. També els podríem fer una exposició nosaltres, però no sé si tindria sentit perquè seria el més fàcil. Creiem que és més interessant intentar que ells puguin exposar fora del territori, que potser per a ells és el pas més complicat.

Qui forma part del jurat?

CdD:  Hi ha dues persones del territori, que són el Francesc Perramon, professor de l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona, i l’Antonio Salcedo, director de l’Aula d’Art de la URV. A banda, també hi ha el Martí Peran, que és crític d’art; l’Àlex Nogueras de la galeria Nogueras-Blanchard de Barcelona, i l’Eva Sòria de l’Institut Ramon Llull. La seva presència no és gratuïta, perquè precisament una de les funcions del Ramon Llull és la de visualitzar la feina dels artistes catalans a fora. I també hi som el Cristian i jo mateixa.

Fins quan està oberta la convocatòria?

CdD: Fins al dia 20 de març. Fins aleshores cada divendres de 10 a 14 h estem a l’Antiga Audiència per assessorar presencialment qualsevol artista per preparar aquest dossier.

Aquest mes de març també impulseu un curs de coaching per a artistes. Per què necessiten coaching els artistes?

Jordi Ribes: El curs es vincula a L’Irradiador perquè va lligat a aquest dossier que demanem, però també és una activitat a banda perquè d’alguna manera inaugura una línia del Centre d’Art, que és la treballar en la formació. Es tracta d’un curs intensiu adreçat a aquelles persones que vulguin millorar la seva comunicació com a artistes. El Joan Morey, que és qui imparteix el curs, té molt interès a reforçar allò que l’artista porta a dins i que ha de llançar a l’exterior.

De fet, hi ha una part important de comunicació i també d’autoestima…

JR: El curs vol ajudar l’artista a redefinir-se com a tal i a orientar sobre quins circuits li interessen per créixer i quins no, quines són les estratègies que més li convenen.

Podeu donar-nos algun exemple concret d’alguna cosa en què pot fallar un artista a l’hora de promocionar-se?

CdD: Depèn de en quina convocatòria et presentes has de remarcar més un tipus de treball. Potser ser molt exhaustiu i remarcar-ho tot fa que no sigui molt ben llegit. S’ha d’escollir molt bé en quin moment s’ha de visibilitzar una cosa o una altra.

CA. Quan ens presentem a una convocatòria potser hi ha prop de 200 participants i 5 persones avaluen totes les propostes presentades. L’eficàcia del dossier presentat dependrà, en bona part, de ser concret i destacar allò realment més rellevant.

En aquest cas, per tant, no s’entra en el camp pròpiament artístic, però sí en d’altres àmbits igualment importants.

CdD: Aquest curs complementa la formació artística. Parteix de la base que, a més de com és el teu treball, la manera com el vens i el promociones és molt important en aquest món. I segurament aquesta branca de la formació no és present en els ensenyaments reglats.

JR: Hi ha convocatòries per a artistes emergents que, si t’hi seleccionen, et donen prestigi. I les següents persones que valorin la teva obra miraran aquesta primera referència. Aquest exercici de dibuixar una trajectòria acompanya la teva comunicació. És enfocar la teva carrera, fent servir una estratègia. I això, de fet, és coaching: preguntar-te què vols, cap a on vols anar.

CdD: Les inscripcions al es poden fer fins al dia 5 de març i el curs tindrà lloc els dies 7, 8, 9, 15 i 16 de març de 16 a 20 h a les instal·lacions de l’Escola d’Art. Tota la informació està a la nostra pàgina web i per inscriure’s n’hi ha prou enviant un correu electrònic a l’adreça [email protected].



2 Comentaris

  1. Marisa Suárez
    02/03/2012 Respon

    Celebro l'entrevista amb l'equip directiu del Centre d'Art de Tarragona. Si em permeteu he trobat a faltar una pregunta: Dins del context de T/2012 el Centre d'Art com a mediadors, quines accions han pensat/dissenyat per aquest any tan important a Tarragona en matèria de cultura?

    • Tarragona 2012
      02/03/2012 Respon

      Marisa, ens apuntem aquesta pregunta per a la propera vegada que parlem amb ells. En aquesta primera entrevista ens hem centrat en les qüestions més d'actualitat del Centre d'Art, com L'Irradiador, el curs de 'coaching' o l'Obert per reflexió. Des de Tarragona 2012 anirem difonent convenientment tota l'activitat que es generi al voltant del Centre al llarg de l'any. Gràcies per llegir-nos!

Respon a Tarragona 2012 Cancel