BlocComerç

Un negoci com a filosofia de vida

Amb una filosofia respectuosa cap al medi ambient i l’economia circular, BioPompas ofereix a granel tot tipus de productes per a la casa

26/05/2022

La reutilització és una de les solucions sostenibles que pot donar resposta a l’emergència ecològica que s’està vivint en l’actualitat. L’objectiu, convertir un recurs plàstic en un d’útil. Una filosofia coneguda com a zero waste. D’aquesta forma, la venda a granel pot ser una de les solucions. Sota aquesta premissa, fa cinc anys va obrir a Tarragona BioPompas, ubicat al carrer del Pare Palau, número 6. Un establiment que ofereix productes ecològics per a la casa, com detergents, elements d’higiene personal o cosmètics.

BioPompas és un tipus de botiga que entra pels sentits. Quan obres la porta del comerç, es perceben les agradables olors dels xampús, gels i detergents, així com els seus colors relaxants. La propietària de BioPompas, Laury Eduarte, posa èmfasi en la importància de la venda a granel “per emportar-te realment el que necessitis” i el fet que “puguis dur el teu envàs de casa”, amb una nova filosofia de consum.

Productes de proximitat arribats des de Rubí

La gerent del comerç detalla que els productes que ofereixen a l’establiment no inclouen materials químics com fosfat o níquel, un fet que fa que “siguin 100% biodegradables i que no malmetin el medi ambient”.

Un altre dels punts favorables de l’establiment és el treball amb productes de proximitat. Tots es fabriquen a Rubí i arriben a la botiga tarragonina directament des de la fàbrica. “Ajuda a donar importància al comerç local i que existeixi una economia circular, sense comercialitzadores que incrementin el preu”, explica Eduarte.

Un grup de persones repartides per arreu de Catalunya i Espanya amb experiència en el sector va decidir crear la marca. Ho van oficialitzar en forma de grup de manera que cada botiga, tal com conta la propietària, “actua amb individualitat tot i treballar sota el mateix nom i fabricant”. En definitiva, han creat d’un negoci una filosofia de vida.

Laury Eduarte declara que l’àmbit de la neteja i la higiene personal sempre va més enllà i tenen present a qualsevol tipologia de persona. A tall d’exemple, disposen d’una línia hipoal·lèrgica, que no conté ni perfums ni colorants. Fins i tot la innovació arriba als animals de companyia. Des de fa poc, a Tarragona els clients de BioPompas poden comprar xampú per a gossos a granel.

Trencant mites dels productes ecològics

Eduarte defensa rotundament els beneficis de reutilitzar vers reciclar. “Si recicles afegeixes encara un procés més al producte i cal tallar la cadena d’arrel”, detalla la propietària de BioPompas. Té molt clar que “acostumem a llençar envasos que estan nous, en perfectes condicions per utilitzar-los de nou”. En aquest sentit, a BioPompas accepten qualsevol recipient que ja no faci servir el client, el qual, després de netejar i desinfectar detingudament, ofereixen a l’entrada de la botiga de forma gratuïta per als que no en disposen. “Són moltes les persones que s’hi acullen”, afirma.

El producte ecològic és car? Laury Eduarte té clar que no. En primer terme, perquè “reutilitzes l’envàs i ja restes el cost d’aquest”. Considera que, a vegades, és major el preu del material plàstic que no pas del que conté. Continua argumentant que la proximitat del producte també és un punt favorable per reduir el preu. “No és el mateix produir a Catalunya que a la Xina”, esplaia. Després de cinc anys d’experiència, comenta que “els clients que entren per primer cop miren els preus i se sorprenen”.

El detergent per a la roba és sense dubte el producte que té més sortida a BioPompas. El segueix tot allò el vinculat als rentavaixelles, sigui en pastilles o líquid. En tercer lloc, es troben els productes d’higiene personal com gels de dutxa o xampús.

Els joves, cada cop més conscienciats amb el medi ambient

Laury Eduarte creu que la societat “cada cop està més conscienciada” amb el medi ambient i la reducció de plàstics. Recorda que quan van iniciar la seva aventura comercial el primer que feien era educar al client “amb la filosofia que hi havia darrere dels nostres productes”. Un fet que ara no cal fer, ja que han notat un canvi de paradigma i “cada cop més perceben la situació crítica”.

També han notat la presència d’un públic jove a l’establiment. Tot i que l’edat del seu públic objectiu oscil·la entre els 35 i 50 anys han vist “com cada cop gent de menys edat, sobretot universitaris, venen a conèixer els nostres productes”. “També nens de les escoles que porten els seus pares”, comenta somrient.

Aquest article s’emmarca en una secció mensual, promoguda per la Conselleria de Comerç, amb l’objectiu de prioritzar la sostenibilitat i la protecció del medi ambient. Periòdicament es publicaran al blog de l’Ajuntament de Tarragona articles sobre aquells comerços de Tarragona que centren la seva oferta, o bona part d’aquesta, en solucions que persegueixen un consum més sostenible i responsable. La no presència d’envasos o la seva reutilització, emprar productes quasi o totalment naturals, els productes de segona mà, la proximitat envers l’origen de producció o altres aspectes com el slow food o la slow fashion seran alguns dels criteris que marcaran el fil argumental de les entrevistes que s’aniran realitzant. Qualsevol negoci de la ciutat alineat amb el model d’economia circular, el consum responsable i/o el respecte cap al medi ambient poden aparèixer a aquesta secció, posant-se en contacte amb la Conselleria. 

Text i imatges: Josep Gallofré



1 Comentari

  1. Arlaid Eduarte
    27/05/2022 Respon

    Se observa que la gente en Tarragona cada día tiene mayor conciencia de cuidar el medio ambiente

Respon a Arlaid Eduarte Cancel