Aquest dissabte, Tarragona va celebrar una jornada d’acompanyament al dol perinatal, coincidint amb el Dia Mundial de Sensibilització sobre la Mort Gestacional, Perinatal i Neonatal (15 d’octubre). L’acte, celebrat als jardins de l’Àncora, va oferir un espai de memòria, reconeixement i suport per a les famílies que han viscut la pèrdua d’un nadó. Amb música, tallers creatius i la lectura del manifest de la Federació de Dol Perinatal, la trobada es va convertir en un punt de trobada per compartir dolor i esperança.

Entre les entitats implicades hi ha A Contracor, pionera a nivell estatal en l’acompanyament a famílies que viuen una interrupció de l’embaràs o la pèrdua d’un nadó. Amb seu a Girona i una delegació de sis membres a Tarragona, l’associació centra la seva tasca a informar, acompanyar i assessorar les famílies en totes les fases del procés, sempre respectant els ritmes de cada persona.

“Quan hi ha una interrupció de l’embaràs, sigui en la setmana que sigui, implícitament arriba una etapa de dol. Intentem assessorar, acompanyar i informar les famílies en tot el procés, abans, durant i després del part, resolent dubtes i respectant els temps de cada família”, explica Mercè Arts, membre de la delegació tarragonina.

A Contracor: una associació nascuda de l’experiència personal

Mercè Arts detalla que “som un grup de mares que hem passat per això i hem vist la mancança que té el sistema. Algunes tenim formació en l’àmbit social o som psicòlogues perinatals, i arrel de la nostra vivència adaptem la professió al dol perinatal. També comptem amb el suport dels pares”. L’objectiu és cobrir un buit institucional i social, oferint a les famílies una guia, un acompanyament i un espai segur per expressar el dolor.

Una de les iniciatives més emotives de l’associació és el projecte “Jizō”, en què voluntaris i famílies confeccionen saquets de muselina de diferents mides, representant els diferents trimestres de gestació. Al seu interior es col·loquen dues estrelles, una que acompanya el nadó i una altra que es queda amb la família, simbolitzant memòria i presència.

“És una manera de reparar la situació i convertir un moment dolorós en un acte amorós. El nadó forma part de la família i ha de poder ser recordat amb tendresa”, afegeix Arts.

La jornada de Tarragona: un espai per fer visible l’invisible

La iniciativa va néixer el 2021, quan un grup de mares va detectar que “a Tarragona no hi havia cap espai on commemorar aquest dia”. Per això van decidir organitzar un acte que permetés fer present aquest fills i filles que han existit, i que sovint són oblidats socialment.

“Vam dir de fer alguna cosa al 2021. La finalitat del dia és que fos quelcom en positiu, una reivindicació dels nostres fills, que han existit i tenen drets tot i que no els podem tenir al dia a dia. La idea és que sigui una festa familiar en un espai segur on poder parlar dels nostres fills”, recorda Arts.

El 2022, l’associació va començar a col·laborar amb Serveis Fúnebres de Tarragona ( EMSERFUMT) i el Col·legi Oficial de Psicologia de Tarragona, aconseguint més suport logístic i infraestructures. La jornada inclou tallers familiars, activitats creatives i, com cada any, la lectura del manifest de la Federació de Dol Perinatal, que tanca l’acte amb un missatge de reconeixement col·lectiu.

En aquest sentit, Ivana Martínez, presidenta d’EMSERFUMT, assenyala que aquesta jornada “vol ser un espai de reconfort i de memòria, on les famílies puguin expressar el seu dolor sense por al judici ni a l’oblit. La pèrdua d’un nadó és una experiència que deixa una empremta profunda, i és responsabilitat de tots donar suport i visibilitzar aquest dol.”

Trencar el tabú i visibilitzar el dolor

Per a A Contracor, trencar el tabú significa poder parlar del que ha passat sense por ni vergonya.

“És poder dir que has tingut un fill i que s’ha mort, que té nom i forma part de la teva família. Que ningú et pugui jutjar. Fer visible el que ha passat és fonamental. Hem comprovat que les famílies que aparten aquesta situació de la seva memòria més tard o més d’hora acaben expressant-ho de diferents maneres. Les que li donen presència, amb el temps, ho tenen interioritzat i no necessiten parlar-ne cada dia”, explica Arts.

També hi ha una dimensió legal que, segons l’associació, cal millorar: actualment, els nadons nascuts abans dels 180 dies de gestació no poden ser registrats ni reconeguts administrativament, mentre que els que superen aquest límit sí.

Mercè Arts defensa que “aquest bebè ha existit, i el dolor és el mateix. Volem que totes les famílies puguin reconèixer i situar aquest fill o filla en la seva història. La visibilització ha de ser igual per a tots, independentment de la setmana de gestació. Volem lluitar també per poder registrar-los al llibre de família: per què de 180 dies sí i de 120 dies no?”.

Un missatge d’esperança

La jornada va ser un espai de reconfort i comunitat, on els assistents van poder compartir el seu dol amb altres famílies que han viscut experiències semblants.

“El missatge que volem transmetre és que no estan soles. L’important és col·locar el dolor en un lloc on no faci mal. Si li dones un espai, amb el temps arriba la pau. El dolor s’ha de treballar, però se’n surt. I si pots parlar del teu fill, sense por, és que l’has integrat amb amor”, conclou Arts.

Amb actes com aquest, Tarragona s’uneix a moltes ciutats del món que encenen llumetes en record dels nadons que no van arribar a néixer o viure, demostrant que la memòria i el reconeixement són claus per transformar el dolor en presència i comunitat.

Text: Josep Gallofré

Imatges: Laia González – Gestión 4