El projecte DIVERses, impulsat pels Centres Cívics de Tarragona, és molt més que un taller de teatre. És un espai on persones amb diversitat funcional i sense comparteixen escenari, emocions i creativitat, construint una experiència on cadascú és protagonista i on la diversitat esdevé un element central de la narrativa. Aquesta temporada, el taller està impartit pel narrador i tallerista Agus Farré, que ha estat l’impulsor i guia d’aquest projecte des dels seus inicis. El proper 13 de desembre, a les 11 h, el grup de Bonavista mostrarà tot el que ha après en una mostra oberta, just abans de l’obra “Welcome” d’Escenari Viu, un espectacle clown en llengua de signes.

Per a Agus Farré, aquest projecte té un valor personal i professional incalculable. “Una meravella. Treballar amb ells, crear, riure, emocionar-me… tenir un tros dels seus neguits. Aquest taller és un espai on hi ha persones amb molta il·lusió de fer una cosa aparentment senzilla però que és complexa”, explica. Farré destaca que darrere del projecte hi ha un treball meticulós, on cadascú troba el seu lloc, descobreix les seves capacitats i se sent protagonista del que es viu a l’escenari.

La història de DIVERses comença amb les activitats de voluntariat d’Agus al centre de l’Onada. “Em van proposar introduir el teatre en persones amb diversitat funcional i diverses. D’allà va sorgir un grup que vam fer la representació d’‘Els tres porquets’ en diversos emplaçaments. Amb la pandèmia de la Covid-19 es va tallar tot, però després, el director del Centre Cívic de Torreforta, Eduard Cubero, em va trucar per crear un projecte obert a tothom. Així va néixer DIVERses”, recorda. Avui, el projecte es consolida a Bonavista, amb la implicació activa dels centres cívics i amb la col·laboració de les fundacions Onada i Pas a Pas, a més de participants externs sense diversitat funcional aparent.

El valor del projecte radica en la inclusió real: “Nosaltres no som integradors, som inclusius. No es tracta de barrejar persones perquè sí, sinó de descobrir les capacitats de cadascú. Algú pot memoritzar un text, un altre només pot empènyer una cadira: tot suma al projecte i tots són protagonistes”, explica Agus. Aquesta filosofia permet que cada participant tingui un paper significatiu dins del grup, amb responsabilitats adaptades a les seves possibilitats, però amb un objectiu comú: construir una història conjunta sobre l’escenari.

Segons Agus, DIVERses funciona com qualsevol taller de teatre professional. “Res, absolutament res, el diferencia d’un taller convencional. Les persones aprenen un paper, gestos i moviments, i els manifesten davant del públic. És exactament el mateix”, afirma. La diferència, afegeix, és la connexió humana que es crea: “En aquesta activitat moltes persones tenen el seu protagonisme i veuen que formen part d’un projecte social i cultural en un espai on tenen el seu lloc i no se les valoren per la seva discapacitat sinó per la seva capacitat.”

Aquesta temporada, els participants preparen una sipcom nadalenca, que serà presentada en una mostra oberta el 13 de desembre. La història gira al voltant d’una família catalana amb una andalusa que genera un malentès entre “tió” i “tio”, amb un toc humorístic i ple de cor. “Hi ha un treball de matxambrat constant entre els participants. Uns s’ajuden als altres. Alguns tenen dificultats per retenir el text, però tothom té el seu minut de glòria. I això em meravella”, afegeix Farré.

El teatre inclusiu té un impacte profund en les persones que hi participen. Agus Farré ho resumeix amb emoció: “Els dona vida. Hi ha persones que es troben millor quan vénen al taller. Formen part d’un projecte social i cultural on són valorats per la seva capacitat, no per la seva discapacitat”. Aquesta vivència transforma no només la manera com els participants es veuen a si mateixos, sinó també la percepció que el públic i la societat poden tenir sobre la diversitat funcional.

Durant els assaigs, Agus destaca la col·laboració dels educadors i acompanyants, que inicialment podien interferir en el rol de direcció, però que amb el temps han aconseguit un equilibri: “Al principi perdia el rol de direcció per controlar conductes, ara ja no és així. Tots sabem quina és la nostra tasca i quan trobem problemes i reptes els resolem.” Aquesta organització ha permès que el taller sigui cada vegada més professional i cohesionat, amb participants confiats en les seves capacitats i en la seguretat que el projecte és un espai on tothom és important.

El projecte DIVERses és també una oportunitat per establir vincles entre persones amb i sense diversitat funcional, creant un entorn inclusiu i ric en experiències humanes. “Hi ha força responsabilitat, però els que participen ho gaudeixen de debò. En resum, felicitat”, conclou Agus Farré.

La mostra final serà una combinació de riures, emoció i compromís: 20 minuts de teatre que reflectiran tot el que s’ha après durant la temporada, amb una narrativa que barreja humor i relació humana, amb un missatge clar: tothom té el seu lloc i és protagonista.

Si voleu veure com el teatre pot ser una eina d’inclusió i connexió, no us perdeu la mostra del 13 de desembre al Centre Cívic Bonavista. Serà un espectacle curt, ple d’energia, emoció i diversitat, on cada participant brilla segons les seves capacitats, en un projecte social i cultural que ja s’ha consolidat com un referent de teatre inclusiu a Tarragona.

Text: Josep Gallofré

Imatges: Centres Cívics Tarragona