La classe magistral que tots haguéssim volgut tenir

Parles d’una sessió del Senat romà i la recrees amb desenes de personatges a escena. Fas referència a l’Ara Pacis, i per art de màgia apareix una rèplica a escala 1:1 que, a més, gira 360 graus per sorpresa absoluta dels espectadors. L’espectacle central d’aquesta edició de Tarraco Viva, August. El poder de la màscara, és un salt de qualitat important en les propostes de recreació del Festival. Si l’objectiu és explicar la història de la millor manera, les sessions del Recinte Firal del Palau de Congressos estan molt a prop de convertir-se en les millors classes possibles.

Amb el pas dels anys Tarraco Viva ha crescut (enguany, prop de 800 actes concentrats en tres setmanes!) incorporant propostes de tot tipus: jornades gastronòmiques, concerts, monòlegs d’un sol personatge, demostracions militars… Però si hi ha un model d’espectacle que defineix el Festival és aquell en què un narrador expert explica uns fets que el públic veu en directe perquè unes persones vestides d’època (si us plau, eviteu el verb disfressats) els representen. El mateix director del Festival, Magí Seritjol, exerceix aquest paper de narrador en moltes ocasions.

Continua llegint

L’August més didàctic i acolorit

L’estàtua d’August a les muralles ha estat aquests dies encerclada per una aparatosa bastida que n’impedia la visió a turistes i curiosos. No es tractava, però, de cap procés de restauració ni de res que s’hi assemblés. La bastida era imprescindible per a la confecció d’una rèplica de l’estàtua que està treballant l’estudi MV Arte i que serà una de les protagonistes de la propera edició de Tarraco Viva, dedicada al cèlebre emperador amb motiu del bimil·lenari de la seva mort. Serà un August acolorit (com eren originalment les estàtues clàssiques) que servirà per explicar la relació entre imatge i poder fa més de 2.000 anys.

Prop de 40 quilos de silicona i un mes intensíssim de feina han estat necessaris per confeccionar les 34 peces de motllo que, juntes, permetran a partir d’ara elaborar la rèplica de resina que es presentarà al Festival. La rèplica mantindrà aquesta barreja de naturalisme i idealització tan característica i permetrà explicar allà on convingui (per facilitar-ne la mobilitat disposarà de rodes) la importància que ja aleshores tenia la imatge pública dels governants. “August era amic de Mecenes, qui va influir en poetes com Virgili i Horaci perquè lloessin les fites de l’emperador. La proliferació d’imatges d’August per tot l’Imperi formen part de la mateixa estratègia“, remarca Jesús Mendiola, un dels tècnics que treballa aquests dies en la restauració.

Continua llegint