Cartell promocional de l'obra Juli Cèsar

La mort més fidedigna Juli Cèsar

La companyia Fabulae Tarraconenses representa aquest cap de setmana l'obra de Shakespeare al Teatre Metropol

Per a mi hi ha tres tipus de religions, la catòlica, la musulmana i la shakespeariana. I jo sóc de la bona, de la shakesperiana“, diu el director teatral Miquel Àngel Fernàndez. Un devot de Shakespeare és la persona ideal per portar aquest cap de setmana al Teatre Metropol una de les tragèdies de l’autor britànic, Juli Cèsar, conjuntament amb Fabulae Tarraconenses, la divisió teatral del grup de reconstrucció de la ciutat Thaleia.

La gent de Thaleia no en té prou amb les nombroses propostes que ofereixen any rere any a Tarraco Viva ni amb el concert Carmina Canere sobre l’art de la música a l’antiga Roma. Des de l’any passat també tenen la necessitat d’adaptar un espectacle teatral. Van començar amb Calígula, d’Albert Camus, i enguany han apostat per l’obra sobre el general i polític romà. L’elecció està més justificada que mai, ja que aquest 2014 se celebren el 450 aniversari del naixement de Shakespeare i, a més, el bimil·lennari de la mort d’August, que té un paper breu a l’obra.

L’obra explica la conspiració contra el dictador romà i les lluites que va provocar i s’ha portat en múltiples ocasions al teatre i també al cinema. Especialment recordada és la versió que en va fer Joseph L. Mankiewicz l’any 1953, gràcies en bona part a un estel·lar Marlon Brando en el cèlebre monòleg de Marc Antoni. El text original planteja una obra llarga i amb molts personatges però aquest cap de setmana se’n veurà una versió més reduïda, amb dues escenes eliminades i amb 21 actors damunt de l’escenari. Josep Maria Piñol com a Brutus i Josep Maria Tuset com a Casius en seran els protagonistes.

 

Imatge promcional de l'obra 'Juli Cèsar'

Com qualsevol obra clàssica, Fernàndez s’enfronta amb el repte d’explicar una història coneguda ja per tothom. Per al director, però, aquest punt no és un problema: “És un tòpic, però l’obra continua més vigent que mai. Shakespeare no parla mai de política, parla de la condició humana a explicar els conflictes dels homes que fan les coses que no han de fer.” El muntatge proposa una escenografia senzilla i versàtil, però amb la sang molt present, perquè “Roma ha basat el seu poder en la sang, en la lluita, ja sigui fratricidi o contra els altres pobles“.

La música de Trent Reznor i el tema “The Man Who Sold the World” de David Bowie serviran per posar l’ambientació musical. La modernitat sonora contrasta amb la fidelitat del vestuari, element indispensable per a un grup que té tanta cura d’aquests aspectes. “En saben tant que corregeixen a Shakespeare!”, exclama Fernàndez, que explica que han fet petites modificacions al text per substituir alguns anacronismes, com referències a xemeneies o a les mànigues de les togues.

Aquesta versió de Juli Cèsar es representarà dissabte 5 d’abril (21.30 h) i diumenge 6 (18.30 h) al Teatre Metropol i les entrades ja estan a la venda. Posteriorment és probable que la companyia pugui dur l’obra a d’altres teatres del territori.

Jordi Suriñach

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>