Quan entres al local del Club Vaixell, queda clar que queda molt poc per a l’estrena. Al pis de dalt, diferents monitors planxen i ordenen el vestuari i fixen amb silicona les peces d’alguns decorats. A poc més de 72 hores per al gran dia, cal polir tots els detalls perquè la primera funció de 3/4 de Circ, en el marc del Festival Eclèctic, sigui tot un èxit. Seria una llàstima que una ximpleria deslluís la feina que la companyia Teatre Ganyotes ha fet durant els darrers tres anys.

Els ballarins, malabaristes, pallassos estan a punt. Tots són persones amb diferents graus de disminució psíquica, però això no és impediment perquè puguin gaudir i fer gaudir dalt de l’escenari. Representaran un espectacle musical en què ells no canten, només ballen i actuen, però això és el menys important. “Els dies previs a l’estrena no parlen de res més“, admet Leo Robles, responsable de la companyia.

La companyia Teatre Ganyotes es va fundar l’any 1994, com una de les activitats més que es feien al Club Vaixell, “però segurament sense pensar que tindria tantes possibilitats ni que arribaria tan lluny“, confessa Núria Loras. La proposta va fer fortuna i poc després de començar ja acompanyaven Lluís Llach en un dels seus concerts. Des d’aleshores es van anar succeint els espectacles, cada vegada més ambiciosos, fins al punt que les representacions ja no es feien al local sinó al Teatre Metropol, i que el públic no només eren les famílies, sinó que eren capaços de vendre més de 500 entrades i eren reclamats per actuar, per exemple, a l’Auditori de Barcelona.

Membres del Club Vaixell assajant l'espectacle '3/4 de Circ'. Foto: David Oliete

El teatre permet que els actors treballin conceptes com la responsabilitat, el control dels nervis o la companyonia“, explica Leo Robles. Tot i no tenir cap formació teatral, els disset monitors tenen cura que no s’escapi cap detall perquè els quaranta-tres actors de la companyia se sentin al més còmodes possible. Això sí, sempre hi ha canvis. “Podem estar mesos assajant l’obra d’una determinada manera, però ells poden decidir canviar-ho tot completament. Tota la preparació prèvia és només un punt de partida“, reconeix Loras. Per donar-los la màxima confiança, el terra de l’espai d’assaig està delimitat amb cinta per copiar les dimensions de l’escenari del Metropol, amb l’objectiu que el desembarcament al teatre no provoqui canvis traumàtics.

Per ajudar a finançar l’espectacle, Teatre Ganyotes va engegar una campanya de micromecenatge a Verkami capaç de superar amb escreix els 2.500 € sol·licitats inicialment. Les entrades també estan exhaurides des de fa molts dies, fins al punt que familiars dels actors se n’han quedat sense. Tot l’esforç, però, acaba valent la pena: “el moment en què s’acaba l’obra, baixa el teló i s’escolten els aplaudiments tothom està eufòric i l’emoció és indescriptible“, explica Robles. Ja estan pensant en organitzar noves funcions. Aquest circ serà ambulant.

Text de Jordi Suriñach. Fotos 1 i 2 de David Oliete. Foto 3 de Teatre Ganyotes.

Membres del Club Vaixell maquillant-se abans de fer un número de 3/4 de Circ a l'Auditori Tarragona de la Fundació Catalunya la Pedrera. Foto: Club Vaixell