L’Ajuntament de Tarragona ha realitzat, durant aquest mes de novembre, diverses rutes veïnals que s’emmarquen en el procés participatiu que ajudarà en el disseny del futur pla de la gestió dels residus, de la neteja viària i de les platges i de la gestió de la deixalleria de la ciutat.

Aquestes trobades s’han dirigit, principalment, als veïns i veïnes que pertanyen a una mateixa zona de la ciutat, per determinar els punts forts i febles del servei de neteja viària en aquell indret específic de Tarragona.

Els participants han recorregut diversos carrers de la ciutat en companyia de tècniques del Departament de Neteja, a qui han mostrat en primera persona punts específics on cal millorar el servei, i aquestes, en tot moment, han anat anotant i marcant sobre un mapa del municipi els suggeriments que els transmetien les representants veïnals.

Maria del Carme Solé, membre de l’Associació de Veïns de Maria Cristina i voltants i participant a la ruta veïnal, ha fet una crida a la responsabilitat de la gent, alhora que ha reclamat una major neteja dels contenidors. “Caldria netejar els baixos dels contenidors perquè en algunes illes és habitual que hi quedin restes de deixalles, i fan pena”, ha expressat.

Per la seva banda, Charo Gámez, representant de l’Associació de Veïns de Tarragona Centre, ha valorat molt positivament el procés participatiu iniciat per l’Ajuntament, però ha reclamat un canvi total de paradigma en la manera de treballar. Gámez assegura que “fa molts anys que la població es queixa que Tarragona està bruta, i només cal passejar-se per veure-ho. És una ciutat molt bonica, però fa vergonya tenir-la així”.

Alhora, les participants de la ruta han sol·licitat una major inversió en campanyes de civisme, amb l’objectiu que es redueixin les males pràctiques que embruten i malmeten espais comuns, com per exemple les bosses fora dels contenidors quan aquests estan buits, l’abandonament de residus voluminosos al costat dels contenidors o la manca de recollida d’excrements de gossos, entre altres. Berta Exle, de l’Associació de Veïns Centre, ha remarcat que “cal reeducar les persones i obligar-les a mantenir la ciutat neta. Falta sentit de comunitat, però és evident que si la gent ho veu brut tampoc es preocupa per mantenir-ho net”.

En aquest sentit, les tècniques del Departament de Neteja han pres nota dels suggeriments, que en el cas que siguin tècnicament viables es valorarà si s’incorporen dins del disseny del nou contracte. A la vegada, els explicaven les campanyes de civisme que s’estan fent i que s’han impulsat durant els darrers anys, i també la tasca que fan dos agents de la Unitat de Medi Ambient (UMA) de la Guàrdia Urbana per detectar i sancionar irregularitats.

Sessions participatives presencials i telemàtiques

A banda de les rutes veïnals, també s’han organitzat un total de quatre sessions participatives presencials repartides per totes les zones de la ciutat (Centre, Nord, Ponent i Llevant), en diferents espais del municipi, per assegurar la representativitat territorial.

L’objectiu d’aquestes trobades és treballar en grup i posar en comú els quatre serveis principals de l’actual contracta de neteja i recollida, per tal de recollir-ne les percepcions, tant febles com fortes, i escoltar noves propostes de futur per incloure en el nou servei.

D’altra banda, aquesta setmana s’han iniciat unes sessions virtuals amb diferents entitats del municipi per aglutinar una major diversitat de població. En total se n’han previst cinc, en què participaran tècnics municipals de diferents departaments, associacions de dones i joves, entitats ecologistes i comerços.

Recollida de respostes fins al 12 de desembre

Més enllà de l’intercanvi d’impressions que es genera en aquestes trobades, la recollida de dades i opinions també s’està fent a través d’una enquesta telemàtica, en què es plantegen qüestions als usuaris relacionades amb el seu nivell de satisfacció amb el model actual de gestió de residus i de neteja de la ciutat, i se’ls consulta quins canvis consideren necessaris per millorar-ne la valoració.

L’enquesta es pot respondre fins al 12 de desembre. A partir de llavors, començaran les feines de buidatge per preparar un informe que permeti detectar els punts forts i febles dels serveis vigents i definir millores per incloure en el futur contracte de neteja pública.

Hi ha dues enquestes disponibles, una de dirigida a tota la ciutadania i una altra de més específica per al teixit empresarial i grans generadors de residus (comerços, restaurants, establiments turístics —com ara hotels o càmpings—, escoles, grans superfícies, supermercats, etc.).

Amb totes aquestes dinàmiques, tant les sessions presencials com les online o les enquestes, es volen identificar punts negres de manca de neteja o recollida de residus. L’objectiu és traçar un mapa d’intensitat de brutícia que permeti definir un millor servei, més eficient que l’actual. Un cop finalitzat tot el procés, tothom qui hi hagi participat rebrà, mitjançant correu electrònic, els resultats obtinguts.


Text: Laia Díaz.
Fotos: Laia Díaz i cedides.