Ens endinsem a La Magrana i notem des que entrem l’aroma a herbes aromàtiques, espècies i tes. Tot plegat combinat amb infinitat de colors i una il·luminació que fa ressaltar els productes. Ens ho referma la seva propietària, la Maite Díez: “En aquest establiment els sentits són molt importants”. A La Magrana ens trobem amb un establiment “proper, de barri”, que ofereix un ampli ventall de productes a granel com llegums, arròs, infusions, farines, pasta o fruits secs, entre molts d’altres.

La Maite tenia clar que volia “una botiga de proximitat”, on pogués “explicar els productes als clients, aconsellar-los o, fins i tot, oferir-los receptes de cuina”. “M’agrada el tracte proper amb la gent”, expressa. La propietària de La Magrana, ubicada al carrer de Rovira i Virgili, explica que “ofereixo varietat, sempre des del punt de vist del que considero que el client necessita”. Així, doncs, intenta treballar sempre que pot directament amb els productors, malgrat que en alguns casos és inevitable. A més, sota la premissa de la denominació de Km 0.

La Maite, a l’interior de la botiga.

Díez fa 32 anys que resideix a Tarragona i en fa dos que va aixecar la persiana de La Magrana. S’hi va desplaçar des de Salamanca per amor. A la ciutat de Castella i Lleó hi va tenir una fruiteria al mercat durant vuit anys. El tracte amb el client i la proximitat li venen de lluny. I no només amb els ciutadans de Tarragona, ja que té clients d’arreu del Camp que acudeixen a a la cerca d’algun dels seus productes.

Una botiga compromesa amb el medi ambient

La Magrana és un establiment sostenible, implicat amb el medi ambient, allunyat del plàstic. “La gent està molt conscienciada amb el canvi climàtic, sobretot els joves”, comenta. En aquest sentit, ofereix la possibilitat d’omplir els envasos que els clients duen de casa, per exemple. A més, es tracta d’un públic “que vol menjar sa i bé”.

Díez disposa de més de 250 referències d’espècies i herbes aromàtiques i, a més, detalla que “si em demanen un producte que no tinc, l’intento aconseguir”. També disposa de productes ecològics amb l’objectiu “d’arribar a tota mena de públic”. Així mateix, a La Magrana hi trobarem productes processats de forma natural com rissoto elaborat a Berga o pasta ecològica.

La propietària de la botiga tarragonina comenta que els productes que tenen més sortida “són les espècies”. En donem fe, mentre estem a l’interior de La Magrana ja han entrat diversos clients demanant-ne a granel. Últimament li demanen molt el llúpol, “que s’utilitza per descansar”. Tot i tenir espècies ja combinades com el chimicurri o el massala, “cadascú es pot fer la seva combinació”, així com personalitzar “els condiments, tes o infusions com desitja”.

L’establiment ofereix un ampli nombre d’espècies.

Els fruits secs també són dels elements més demandats. “Som mediterranis i hi ha molta cultura de menjar-ne i, a més, cada cop s’és més conscient que els necessitem per afavorir la nostra salut”, comenta la Maite. El gingebre també és un dels articles que es ven més, així com la cúrcuma i, sorprenentment, l’harpagòfit “perquè són antiinflamatoris”.

“La gent agafa consciència de per què s’usa cada producte i abans d’estar malament els utilitza com a prevenció”, diu. Tot i que ofereix una àmplia quantitat de productes naturals amb propietats curatives, té clar “que no soc metgessa”. “Puc recomanar, però sempre els dic que preguntin abans de prendre-ho als metges o nutricionistes”, comenta Díez, qui afegeix que “normalment encerto”.

“Un negoci ha de ser una cosa viva”

La Maite es planteja sempre “innovar” en el seu establiment i cercar nous proveïdors. Sobretot “en funció del que et demana la gent”. “Fa uns dies vaig portar albergínies amb indicació geogràfica protegida d’Almagro perquè m’ho preguntaven molt, per exemple”, detalla la botiguera. Així, té clar que un “negoci ha de ser una cosa viva”. Intenta sempre treballar amb productors de la zona, tot i que a vegades no és senzill per l’àmplia demanda de l’ingredient o perquè es tracta d’aliments estacionals. És llavors quan “intenta portar-ne d’altres indrets”. A més, reconeix que “la pandèmia ens ha fet alguna mala passada a l’hora de demanar segons quin producte”.

A La Magrana van notar un auge en la venda de farina durant el confinament durant la pandèmia de la COVID-19. “La gent feia molt de pa”, comenta mentre se li escapa una rialla, i explica que “em portaven gènere i al cap de dos dies ja no en tenia”. Durant aquells mesos i fins ara amb les restriccions sanitàries considera que “la gent ha estat molt respectuosa a l’interior del meu negoci” i entenia que no podien servir-se ells mateixos o “omplir-los els envasos que portaven de casa”.

Fruits secs provinents de la demarcació de Tarragona.

La Maite Díez ja té un client “molt fidelitzat, que repeteix i recomana la botiga”. Destacada que “el boca a boca és important, però encara ho és més que qui entri a La Magrana marxi satisfet”. És per aquest motiu que tots els productes que té a l’establiment són de “categoria extra”, pensant sempre que “si tens bons ingredients i bon servei, el client tornarà”. “Els encanta obrir els pots i notar l’olor fresca del que venc”, expressa.

Per a la tarragonina d’adopció, una de les claus de La Magrana es troba en oferir un establiment “on qui entri se senti a gust” i que “pugui comprar sense pressa”. Té molt clar que cal oferir a cada client “el temps que necessiten, sense limitacions”. A més, dona la possibilitat d’acudir a la botiga a les persones que no tenen un horari compatible amb el comercial. “Només cal que em truquin i els aixeco la persiana, ja que visc a sobre”, diu Díez.

Text i fotografies: Josep Gallofré.
Article publicat en el marc de la iniciativa Som Comerç TGN, impulsada per la Conselleria de Comerç de l’Ajuntament de Tarragona