Cartell del 24è Concurs Internacional de Focs Artificials Ciutat de Tarragona, obra d'Edu Polo

No tots els focs són iguals

L'expert Mikel Pagola ens proporciona les claus per valorar els espectacles del Concurs de Focs Artificials Ciutat de Tarragona

Amb 23 edicions del Concurs Internacional de Focs Artificials Ciutat de Tarragona a les espatlles i la 24a a punt de començar, els tarragonins ens hem convertit, de forma conscient o inconscient, en bons aficionats a aquest tipus d’espectacles. Tot i això, per afinar més el nostre criteri, hem parlat amb un dels principals experts pirotècnics de l’estat, Mikel Pagola del portal especialitzat Piroart, perquè ens expliqui quins factors determinen la qualitat de l’espectacle.

Els focs artificials són un espectacle recreatiu i, per tant, el més important és que ens agradin, més enllà de conceptes tècnics“, adverteix Pagola. “Tot i això, normalment agraden i emocionen les coses ben fetes, que compleixen un seguit de paràmetres“, afegeix. Les principals característiques que ha de complir un espectacle pirotècnic s’agrupen en quatre camps:

L’estructura. “En aquest punt s’inclou tot allò relacionat amb el ritme, el nombre de seccions, les pauses, etc, factors que determinen en gran manera la sensació general de l’espectacle. Abans els professionals disparaven a mà i podien controlar més aquestes variables. En canvi, el fet que ara tot es dispari des d’ordinador obliga al pirotècnic a fer un treball previ molt important.”

Les composicions aèries i coreografies. “Es dir, la disposició dels focs a l’espai. En aquest sentit, la punta del Miracle té dues particularitats que la converteixen en un indret ben especial: d’una banda, la distància de seguretat entre la zona de dispar i el públic és molt alta, fet que permet al pirotècnic, emparat en la normativa, disparar tot tipus de material. De l’altra, la presència de l’aigua, que gairebé obliga a disparar efectes aquàtics. Tot plegat configura un espai on disparar amplíssim, fet que permet diferents nivells i combinacions”.

Color. “Es valoren aspectes tècnics com la qualitat, l’estabilitat, la durada, etc. Però també altres factors més subjectius, com la combinació que en fas. Si tens molts colors molt bons, has de ser hàbil i evidenciar-ho fent, per exemple, algun exemple tipus arc iris. Si els dispares aïllats potser no es notarà tant.

Efectes. “Són les formes que fan els focs i, a partir d’aquí, es tenen en compte moltes coses. S’entendrà millor amb un exemple concret, com el de les populars palmeres (que tècnicament es coneixen com a japoneses). Hem d’avaluar, per exemple, si el tronc es manté traçat fins al moment de la detonació. Quan hi ha la deflagració, és molt important que no es produeixi molta llum blanca, ja que anul·laria l’efecte de la pròpia palmera. I la palmera s’ha d’obrir rodona, molt espessa. Els especialistes busquem gairebé la perfecció, ja que avui en dia el nivell mitjà és molt alt i hem de filar molt prim per buscar les diferències entre les participants“.

Cartell del 24è Concurs Internacional de Focs Artificials Ciutat de Tarragona, obra d’Edu Polo
Jordi Suriñach

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>