El 1940 el tarragoní Joan Maria Pàmies Adserà obria al carrer Lleida un taller i botiga de bicicletes sota el nom d’Sports Pàmies. Uns anys després, aquell petit local es transformaria en un gran establiment, gràcies a la construcció de l’edifici on s’ubica actualment, al carrer Lleida número 22. Just en aquell moment, cap al 1965, el seu fill, Joan Maria Pàmies Almenara, s’incorporaria a la botiga per donar un cop de mà en el negoci familiar.

Aprofitant les àmplies dimensions del local, el negoci deixaria d’estar centrat únicament en les bicicletes i passarien a oferir als clients tot tipus de material esportiu, però també joguines i cotxets de nadons. Una amalgama de productes que oferirien fins a la dècada dels 80, moment en els qual van decidir especialitzar-se únicament en material esportiu, amb gran incidència en el món del ciclisme, la pesca esportiva, la pesca submarina, la natació, l’skateboard i els trofeus.

Fa poc més de 20 anys, la tercera generació de la família Pàmies, Joan Maria Pàmies López, net del fundador, va decidir dedicar-se al negoci. Va ser ell qui fa deu anys va detectar que alguns clients estaven deixant d’anar a la botiga i que començaven a comprar per internet. “Clients de tota la vida i, fins i tot, amics em deien que trobaven productes més barats online i em vaig veure una mica obligat a obrir una botiga online que ara suposa el 40 % de la facturació del negoci”, explica Joan Maria Pàmies.

En aquesta pàgina web únicament hi comercialitzen productes de pesca esportiva i submarina, i també trofeus, cosa que els ha permès fer-se un nom arreu de l’Estat i també en molts països d’Europa on venen regularment. “Tenim molt clients que ens han conegut a través de la botiga online, però que ara venen presencialment perquè saben que tindrem allò que busquen”, afirma Pàmies, que és un gran aficionat a la pesca.

A part d’ampliar la cartera de clients, Internet i les xarxes socials també els han permès rejovenir molt el seu perfil de comprador que, antigament, difícilment baixava dels 40 anys i ara és habitual veure per la botiga joves d’entre 17 i 20 anys. “Que hi hagi tanta informació a la xarxa també fa que hi hagi molta gent que comenci a practicar esports que potser, anteriorment, eren més minoritàris i ara poden arribar a un públic més ampli”, assegura Pàmies.

L’únic que han deixat de banda aquests darrers anys ha estat el ciclisme i les bicicletes. La jubilació del seu pare, la segona generació de Pàmies, que era el mecànic de bicicletes va fer-los decidir per eliminar aquesta línia de negoci que els resultava massa complexa de mantenir.

Com a tots els negocis no essencials, Sports Pàmies també ha hagut de tancar portes durant la crisi de la COVID-19. Fins i tot, durant un mes i mig van haver de deixar en stand by la botiga online perquè els proveïdors no podien enviar-los productes. Ara bé, a dia d’avui, el negoci torna a funcionar el 100 % i Pàmies agraeix a la clientela que els ha esperat aquest temps per tornar-se a retrobar amb ells.

Aquest article forma part de la campanya ‘Som Comerç TGN’, que vol reforçar el vincle de la ciutadania amb el comerç de proximitat.

Text i fotografies: Laia Díaz