Paula López-Hervás: “La cuina significa organització”

Coach nutricional, copropietària de l’Espiga d’Or i psicòloga, reflexiona sobre l’alimentació durant el confinament, el vegetarianisme i el benestar físic, mental i emocional

Paula López-Hervás (Tarragona, 1973) és coach nutricional, copropietària de la botiga d’alimentació L’Espiga d’Or i psicòloga. Autora de la trilogia de llibres Nutriendo tu vida, des de fa anys s’ha especialitzat en qüestions relacionades amb l’equilibri físic, mental i emocional. Aquest mes de juliol oferirà tres tallers en el marc de la programació de l’Estiu Tarragonajove.

Com ha viscut aquestes darreres setmanes?

Com que he estat a la botiga, i també hem atès molts clients en els seus domicilis, he vist les diferents reacciones, en la gent. He topat, per exemple, amb moltes persones que estaven molt espantades. Les pors s’han multiplicat moltíssim, i hi ha qui ho està passant molt malament.

Això no obstant, també et trobes amb qui, malgrat tot, mira de treure la part positiva d’aquesta situació tan difícil. La nostra capacitat d’adaptació, com a éssers humans, és espectacular. Jo sempre dic que la realitat és canviant, i que per tant la nostra adaptació ha de ser constant. És el que ens salva.

En aquesta línia, hem de tenir en compte que la frenada en el nostre ritme de vida ha estat important, i que ens ha brindat l’oportunitat de dedicar més temps a cuinar, i d’atorgar una major importància als aliments bàsics. Abans, sense anar més lluny, quasi ningú no es plantejava fer-se el pa, o cuinar rebosteria. Jo això ho veig com una cosa positiva. I, d’altra banda, penso que també cal aprofitar el canvi que va provocar l’estat d’alarma, en fer que les nostres sortides per anar a comprar fossin restringides. La necessitat de comprar tots els aliments de la setmana en un o dos dies va portar un gruix notable de la població a parar més atenció en allò que comprava, en allò que realment ens fa falta. Em sembla interessant que ens quedem amb aquests aprenentatges, que planifiquem millor, i portem a terme unes compres menys impulsives.

Parlava de fer pa i de la rebosteria. Com deien les nostres àvies, la cuina vol temps i paciència.

Sí, perquè significa organització. Aquesta és una qüestió que se cenyeix tan sols a la cuina. Abans que res, a l’hora d’anar a comprar, ja has d’elegir què vols menjar. En cas contrari, és l’aliment qui t’escull a tu. Si tu et vols alimentar d’una sèrie de vegetals, i ho tens clar, aniràs a cercar això, però si entres a una gran superfície comercial, simplement, perquè tens gana, la situació canvia. Per tant, d’entrada, és fonamental determinar què vull menjar, de quina qualitat i on menjar-ho. També tinc l’opció de preparar-ho jo des de casa, amb uns quants ingredients, com succeeix amb el pa.

És tot un procés. Ens passa el mateix a l’hora de menjar. Al meu parer, és com un ritual. Cal menjar a consciència, sense estar tota l’estona pendents del mòbil. Hem d’aconseguir aquesta mirada integral de l’alimentació, perquè és clau en l’estat de la nostra salut. Menjar no és només qüestió de si estic prim o gras. També ens hem de preguntar: Tinc energia? Tinc salut? Vaig bé de ventre? Dormo bé?

Diuen que som el que mengem, oi?

Això mateix! Per aquest motiu és tan important aquesta mirada holística. I després també és bo, per exemple, tenir una mica d’idea de nutrició, o bé deixar-se assessorar per un professional, per tal que el nostre menú setmanal ens aporti els nutrients necessaris. En el meu cas, ofereixo aquest servei, tant presencial com virtual, que ajuda els usuaris a rebre una base d’educació nutricional.

Aquestes setmanes deu haver notat un increment de les consultes en línia, doncs.

Sí. Realment, hi ha molta gent que, en les darreres setmanes, ha preferit fer les consultes en línia, o bé de manera telefònica. La meva tasca ha estat, sobretot, de seguiment, i he de dir que no només s’ha centrat en els temes d’alimentació, sinó també ha hagut d’abordar la contenció emocional de la situació actual.

I què fem, d’altra banda, amb les persones que no els agrada cuinar?

Doncs, mira, una bona organització ens permet ser més eficients, i, per tant, en posar-nos a cuinar podem enllestir diverses preparacions. Hi ha gent que amb dos o tres dies ja cuina per a tota la setmana. Si fem cuscús, per exemple, podem aprofitar aquest menjar per fer-nos també unes croquetes. La cuina de l’aprofitament ens pot ser d’interès, en aquest sentit, ja que ens ofereix eines d’estalvi de temps i de diners.

I sinó també hi ha l’opció de contractar algú que vingui a casa, i que en unes quantes hores ens cuini un menú setmanal. No tenim per què dir que tothom ha de cuinar!

Un dels llibres que ha publicat es titula Nutriendo tu día. A què es refereix?

Doncs a la importància de nodrir-vos, també més enllà del menjar. Parlo de la persona, en general. No hem de menystenir els estímuls i la informació més mental, ja que uns bons pensaments, al capdavall, contribueixen a generar unes emocions estables que ens condueixen a prendre bones decisions.

Aquesta obra forma part d’una trilogia, que ara també sortirà en català, i en la qual el primer llibre tracta sobre aquesta visió holística de la persona, el segon s’enfoca a l’organització de l’alimentació de la qual parlàvem, i el tercer està pensat per explicar totes aquestes històries a nens i joves.

Una altra de les seves obres és Ideas vegetarianas. Què ens en diria, als qui desconeixen el món del vegetarianisme?

Jo intento que totes les meves receptes i propostes siguin vegetarianes. És la filosofia també de la botiga, perquè creiem que està vinculada al respecte al medi ambient. No és només dir: “Ara ja no menjo carn”. Hi ha, en el fons d’aquesta opció, un amor pels animals, la natura i el medi ambient. I va més enllà del menjar, oi? Jo, per exemple, empro productes ecològics, no testats amb animals, en cremes, el sabó, el gel, etc.

Tampoc no cal, si no ho vols, que mengis 100% vegetarià. També pots introduir, simplement, alguns plats d’aquesta mena a la teva alimentació. Hem de tenir en compte que la proteïna vegetal es digereix millor, té menys toxines i no hi ha greixos saturats. Cal anar en compte, això sí, amb la manca de vitamina B12, que és molt present a la carn. Tant si et decantes per una alimentació totalment vegetariana, com vegana, al meu parer, has d’estar ben assessorat.

Aquest mes de juliol oferirà tres cursos a l’Estiu Tarragonajove. De què tracten?

Un primer tracta sobre plats vegetarians per emportar, un segon sobre begudes refrescants alternatives a les begudes ensucrades i industrials, i un tercer sobre com organitzar-se a la cuina per mitjà del denominat batch cooking.

Text: Enric Garcia Jardí

Fotografies: Cedides

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>