Oferir una preparació professional més als alumnes del programa de formació i inserció (PFI) de Llar i Hoteleria del centre d’educació especial Sant Rafael. Aquesta és la premissa principal del projecte Ara us ho porto, que es va desenvolupar durant el curs 2021-2022 i que va ser mereixedor de rebre un dels guardons dels XI Premis IMET ‘Josep Vives Ciurana’

“El repartiment de menjars i begudes a domicili és un sector de mercat que està creixent molt en els darrers anys, i que no s’entrena com a tal en els instituts. És per aquest motiu que vam pensar que impartir un ensenyament referent a aquest servei d’entrega de queviures els oferiria una sortida professional més qualificada”, assegura Anna Sánchez, responsable del projecte. La iniciativa pretenia implementar el projecte de Repartiment Ràpid Sostenible (RSS). És a dir, oferir un servei de transport d’aliments i begudes que va des del taller fins a les diferents unitats educatives i professionals dins del recinte del CEE Sant Rafael. En aquest sentit, el repartiment es duu a terme amb un tricicle adaptat que permet una millor gestió del temps de treball i l’eficiència professional.

Un treball en equip

Els responsables del projecte afirmen que la configuració de l’escola “és ideal per fer aquest entrenament”. L’escola tenia dos tricicles, que els havia donat l’AMPA, que van ser restaurats i habilitats per a l’ocasió. Tot plegat va començar amb una pluja d’idees de l’alumnat. “El veritable protagonista del projecte”, detalla Sánchez. Ells van escollir el nom i el logotip. Després, amb l’ajut del taller de fusteria i d’electricitat, vam posar en marxa el tricicle.

Es tracta d’un projecte social, ja que per al centre d’educació especial el valor principal és tenir en compte a les persones, “siguin quines siguin les seves característiques”. A més, és un projecte que té en compte els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. Cal destacar que en el taller de Llar i Hoteleria  ja hi ha instaurat fa anys un projecte integrat que simula una cafeteria real, on els alumnes fan elaboracions d’aliments i begudes que són consumides pels diferents professionals que treballen al centre educatiu. El curs passat, es va fer un pas endavant i es va voler anar més enllà.

Preparació d’una comanda

Com era d’esperar, l’alumnat del PFI de Llar i Hoteleria ho va engegar amb moltes ganes, ja que va apreciar el repartiment amb el tricicle era una millora respecte a anar caminant, tal com ho havien fet fins ara. “Van aprendre una sortida professional més, però a més alguns van assolir coneixement per anar amb bicicleta, i d’altres a fer entregues com a veritables repartidors, la qual cosa va repercutir molt en la seva autoestima”, assegura Anna Sánchez.

Una aposta per la inserció laboral

A Ara us ho porto no es treballa de forma independent, “sinó que som un equip”. Cada alumne té la seva tasca encarregada. Mentre uns prenen la comanda, els altres la preparen i, finalment, el repartidor és qui l’entrega. És per aquest motiu que la responsable considera “fonamental la col·laboració i la coordinació de tots. Cadascú ha de ser responsable de la seva tasca i, si cal, ajudar-se perquè el producte arribi al client amb la màxima eficiència”. Aquesta manera de treballar permet aconseguir als estudiants molts aspectes de forma transversal. Es treballen aspectes instrumentals per prendre comanda i cobrar, a tall d’exemple, però també altres aspectes com la incorporació al món professional, habilitats personals, comportaments socials i de seguretat viària.

El fet d’haver rebut una preparació en el sector de repartiment i entrega a domicili pot servir als alumnes del PFI de Llar i Hoteleria per incorporar-se a empreses que ofereixen aquest servei. No només de menjar, sinó també de productes diversos. “Cada cop n’hi ha més i és crucial haver après les competències professionals bàsiques per realitzar la feina de forma òptima”, detalla.

Imatge del tricicle restaurat

Des del CEE Sant Rafael asseguren que al principi, els alumnes, i també els professionals de l’escola, “se sorprenien i felicitaven l’alumnat quan els veia passar amb el tricicle”. De fet, però, va ser un projecte on tothom va col·laborar molt, fent comandes perquè els alumnes poguessin practicar. És per aquest motiu que “sempre diem que és un projecte de tot el centre”.

Ara us ho porto és una iniciativa que permet a l’alumnat fer l’avaluació del projecte. A l’inici d’aquest vam posar-se uns objectius amb uns indicadors. D’aquesta manera, de forma individual i també grupal, els estudiants poden fer-se una autoavaluació i proposar-se aspectes de millora. Aquesta forma de treballar fa “que siguin conscients per si mateixos sobre com estan desenvolupant la seva tasca”.

Text: Josep Gallofré

Fotos: CEE Sant Rafael