El Club dels Valents, de l’Institut Escola Mediterrani, va ser un dels projectes guanyadors dels XI Premis IMET d’Educació Josep Vives Ciurana 2021-22 en la categoria de Primària. Es tracta d’una iniciativa que forma part de la Comunitat d’Aprenentatge del centre, activa al centre des de fa deu anys. En aquest temps, han consolidat el projecte fins a l’actualitat, moment en què es duen a terme actuacions educatives pròpies amb grups interactius, tertúlies literàries i dialògiques, biblioteca tutoritzada, i formació i participació dels familiars, entre d’altres.

El Club dels Valents és un model dialògic de prevenció i resolució de conflictes. La directora de l’escola, Cristina Lara, detalla que es pretén “denunciar qualsevol agressió”, no només física, sinó també verbal. A més, el projecte té l’objectiu de, si s’escau, fer costat a i defensar la víctima i “fer-li d’escut”.

La importància del diàleg

L’activitat es va iniciar amb una assemblea a l’aula amb l’alumnat, on conjuntament amb els professors, es va dialogar sobre fets que ocorren al centre i, especialment, “les maneres de tractar els companys”. Van plantejar “que podem fer nosaltres perquè això no passi” i es va treballar el conte El Club dels Valents. Posteriorment, van dialogar, tal com explica Lara, “sobre què és ser valent i covard”, amb la pretensió d’intentar potenciar la idea “que aquelles persones que trenquen el silenci són valentes i no delatores”. D’aquesta manera, aprenien a treballar i a distingir les diverses conductes.

Finalment, i ja quan l’alumnat sabia distingir-les i estava empoderat per posicionar-se, se’ls va atribuir un superheroi. A partir d’aquest moment es tractava de mantenir-se sempre amb una actitud valenta davant injustícies de companys seus o d’altres classes. “Així evitaran que cap nen es pugui quedar sol o en posició més vulnerable davant dels agressors o es buscarà ajudar en una situació d’abús”, explica la directora de l’IE Mediterrani.

El Club dels Valents és un projecte que ve d’anys enrere. Així doncs, han aconseguit involucrar tota la comunitat educativa mitjançant el diàleg “per descobrir les causes i orígens dels conflictes i solucionar-los des de dins abans que apareguin”. Cristina Lara argumenta que aquesta manera de treballar se centra “en la prevenció dels conflictes a través de la interacció dialògica, creant un clima de col·laboració entre tota la comunitat”. Aquest model facilita les condicions necessàries perquè totes les persones disposin de les mateixes oportunitats per expressar “la seva veu i el seu vot”.

Després de diversos anys, Lara assenyala que les Comunitats d’Aprenentatge han donat resposta a diversos àmbits. En destaca el fet de “fomentar la participació de les famílies, la millora dels resultats educatius i la cohesió social i el fet de garantir el treball inclusiu a través dels grups interactius”. A més, referma el vincle que es crea entre el centre escola i les famílies.

Involucrar les famílies, clau

Els alumnes es van mostrar molt motivats davant la iniciativa, ja que “se’ls engresca i empodera com a grup i classe per denunciar una possible situació d’abús als adults”, comenta Cristina Lara. La directora del centre afegeix que les famílies també n’estan al corrent a través de les Assemblees i Comissions mixtes, de manera que “tota la comunitat té present que l’escola està lliure de violència i que, sobretot, es treballa per aconseguir un entorn de protecció i seguretat cap als alumnes”.

Els Premis IMET d’Educació tenen la voluntad de reconèixer i difondre els projectes i experiències educatives que desenvolupen els centres escolars com a comunitat educativa integrada per professorat, alumnat, mares i pares i personal no docent, així com les que incorporen la participació extraescolar en un context de Ciutat Amiga de la Infància i Ciutat Educadora.

Text: Josep Gallofré

Imatges: IE Mediterrani