“Tot allò relacionat amb el Titanic és estrany”, confessava aquest dimarts Jesús Ferreiro, president de la Fundació que du el mateix nom que el mític vaixell. Segurament aquesta anormalitat és l’única manera de justificar l’enorme expectació que encara aixeca avui en dia, més d’un segle després del seu enfonsament, qualsevol novetat relacionada amb una de les embarcacions més famoses de la història. És el cas de la presentació, enmig d’una gran expectació, de la maqueta de grans dimensions del Titanic, que es podrà a veure a Tarragona la primavera de 2016, en l’estrena d’una gira internacional que posteriorment també s’aturarà en ciutats com París, Londres o Nova York.

Les enormes dimensions del vaixell, amb prop de 270 metres d’eslora, el van convertir l’any 1912, en el moment del seu primer i últim viatge, en el més gran del món. La maqueta que es podrà veure a la Tarraco Arena Plaça queda lluny d’aquelles magnituds, però no serà precisament petita: el conjunt farà 12 metres de llarg, 4 metres i mig d’ample i prop de 3 metres d’alt, en la que, asseguren, serà la recreació més gran feta fins ara. La maqueta tindrà un tall en un dels seus costats per veure les recreacions fidedignes d’algunes estances interiors. S’espera que en els dos mesos en què la mostra estigui a la ciutat, de març a maig de 2016, rebi prop de 60.000 persones. El visitant disposarà d’una audioguia per completar l’experiència.

“Volem que els visitants es converteixin en membres de la tripulació. Que sentin el que van sentir els autèntics treballadors i viatgers del Titanic”, resumia Ferreiro. Ell mateix va ser el promotor de “Titanic: the exhibition”, una mostra amb objectes originals del vaixell que al 2008 ja es va poder veure a la ciutat i que s’endinsava en les històries personals d’aquella fatídic travessia. “Fins ara havíem posat l’accent en explicar els records del Titanic i ara ens volem centrar en el vaixell”, afegeix.

El procés d’elaboració de la maqueta segueix el mètode habitual de construcció d’un vaixell. En aquests moments s’està confeccionant el casc de l’embarcació en un taller de Castelló d’Empúries i d’allí viatjarà a Granada, on s’enllestiran els treballs i s’obrirà al públic. Tarragona serà la primera etapa d’una llarga gira internacional que ja té ciutats aparaulades fins a, com a mínim, l’any 2019: Barcelona, Romà, Milà, San Francisco, Ciutat de Mèxic o Bogotà, entre d’altres.

Jordi Suriñach