Col·laborador de Nemesis vestint de ciutat romà participant en un espectacle de reconstrucció al Fòrum de la Colònia. Foto: Manel R. Granell, Tarraco Viva

Frankenstein vestia toga

Nemesis es manté des del primer dia com un dels grups puntals de Tarraco Viva

Un dia llegeixes informació sobre l’escriptora Mary Shelley, t’adones que el seu Frankenstein està inspirat en un episodi recollit a la Farsàlia de Lucà i ja tens una idea per a una nova activitat. La Reis Fabregat i la Lola Ynguanzo, dues responsables de l’empresa arqueològica Nemesis ARQ, tenen tot l’any el cap pensant en mode Tarraco Viva. Fa quinze anys van començar dinamitzant les activitats al Fòrum de la Colònia i, progressivament, amb la il·lusió intacta, han augmentat el nivell d’implicació fins a organitzar quatre noves propostes.

La 15a edició de Tarraco Viva està dedicada a la figura de Juli Cèsar i al final de la República. Per aquest motiu al Fòrum de la Colònia, escenari habitual de les propostes de Nemesis, s’explicarà la Fabula Clodiana, un episodi força desconegut que va posar en un compromís l’aleshores senador. L’any 62 aC Clodi, un jove transvestit, es va colar a la casa de Cèsar, on la seva esposa celebrava uns rituals dedicats a la deessa Bona Dea restringits a les dones. A més d’explicar les conseqüències polítiques d’aquesta intromissió, els assistents podran conèixer com eren aquests peculiars rituals, en els quals no podia intervenir cap element masculí.

Abans, el dissabte 18 de maig a les 20 h, Nemesis ARQ es traslladarà a la platja d’Altafulla per recrear una cerimònia del mar per venerar la deessa egípcia Isis, a la qual els romans tenien en gran estima, seduïts pel seu exotisme. Serà una oportunitat per endinsar-se en rituals mistèrics, que requerien una iniciació prèvia per poder participar-hi.

El dilluns 20 de maig, a les restes arqueològiques del Parc Central, comencen les sessions d’Spectacula i màgia al món romà. Els visitants descobriran que històries recurrents de la ficció actual, com el cas ja citat Frankenstein, ja eren coneguts pels romans. La Farsàlia de Lucà explica un cas de nigromància que va inspirar l’escriptora britànica per crear la seva carismàtica criatura. El mateix escenari acollirà a partir del divendres 24 de maig els tallers de reconstrucció històrica Els jocs i l’escola de fa 2.000 anys, on s’explicarà, per exemple, com escrivien els romans als papirs o a les taules de cera, o com s’encenia una llàntia d’oli. Durant tot l’any s’han anat documentant, buscant iconografia i bibliografia per preparar els materials. Tots els vestits, cuidats fins a l’últim detall, han estat cosits per ells mateixos.

En aquests darrers anys Nemesis ha organitzat múltiples propostes per Tarraco Viva, com la recreació d'un enterrament. Foto: Manel R. Granell, Tarraco Viva

D’altra banda, Nemesis s’ha afegit a la iniciativa que permetrà per primera vegada que qualsevol visitant pugui participar directament en algunes activitats. “Això permetrà que la gent sí que pugui entrar a dins del festival“, explica Fabregat. Mitjançant un taller, els curiosos no només es vestiran com un antic ciutadà de Tàrraco, sinó que se li explicaran detalls de la vida quotidiana de fa prop de 2.000 anys. Aquests nous ciutadans romans podran participar de figurants a l’Amfiteatre com a espectadors d’excepció dels Ludi Apollinares, els jocs en honor del déu Apol·lo.

L’últim dia del festival, quan les forces ja escassegen, Nemesis ARQ també aporta alguns personatges a l’espectacle de cloenda, enguany centrat en la recreació de l’assassinat de Cèsar. “La veritat és que ens fa molta il·lusió, especialment perquè participem tots els grups conjuntament“, remarca Ynguanzo. Quan surtin de la Sala August (nom especialment escaient) del Palau de Congressos, cansats de deu dies de bogeria, sense poder veure cap altre espectacle del festival, tocarà pensar ja en Tarraco Viva 2014.

 Jordi Suriñach

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>