El projecte pretén la inserció social i laboral de nois i noies de 16 a 29 anys desocupats mitjançant l’aprenentatge en diverses especialitats
La Casa d’Oficis de Campclar i la Part Alta van més enllà d’aprendre una feina. El projecte pretén la inserció social i laboral de nois i noies de 16 a 29 anys desocupats a través de l’aprenentatge en diverses especialitats. Enguany, el projecte impulsat per l’Ajuntament de Tarragona mitjançant Tarragona Impulsa, s’han ofert tres modalitats: Restauració i Rehabilitació de pintura, Creació de continguts i gestió de xarxes socials i Treballs forestals.
Més que aprendre un ofici
Una de les premisses és aconseguir que els joves es reintegrin de nou al sistema laboral i que coneguin un ofici. L’empoderament i el fet de treballar amb elements de Tarragona fa que els nois i noies participants millorin l’autoestima i vegin que poden arribar on es proposin. El programa de la Casa d’Oficis està dividit en dues fases. Una primera on es prioritza la formació en l’ofici escollit, així com un ensenyament complementari en matèries diverses com ara la prevenció de riscos laborals, la seguretat o l’orientació laboral, entre d’altres; i una segona fase on la prioritat és l’experiència laboral.
Cal destacar que els docents, més enllà de formadors, són també professionals en la seva àrea. Arnau Curto, el professor encarregat de la modalitat de Creació de continguts i gestió de xarxes socials de la Casa d’Oficis de Tarragona, comparteix amb entusiasme els detalls del programa de formació que imparteix. Segons l’Arnau, “el nostre programa està dissenyat per proporcionar als alumnes una comprensió completa de la gestió de les xarxes socials, amb un enfocament especial en les plataformes més populars com Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Twitch i TikTok.”
Marc teòric i pràctic
A través de sessions pràctiques i teòriques, els alumnes aprenen a desenvolupar estratègies efectives per a empreses i organitzacions. Com expressa Curto, “treballem de valent per garantir que els alumnes adquireixin habilitats pràctiques que els preparin per al món laboral”. Així, a més de les habilitats tècniques, el programa també aborda qüestions relacionades amb la identitat corporativa, incloent-hi, per exemple, la selecció de colors i fons per als perfils de les xarxes socials. En aquest sentit, el professor detalla que “és essencial que els nostres alumnes entenguin la importància de la coherència visual en les xarxes socials”.
El programa es desenvolupa al llarg de l’any, durant els quals els alumnes participen en una varietat d’activitats pràctiques i projectes. Arnau Curto destaca la importància d’una formació flexible i adaptativa en el món canviant de les xarxes socials. Com diu, “és essencial que els nostres alumnes aprenguin a adaptar-se als canvis constants en el món digital.” En l’apartat de creació de continguts, els alumnes adquireixen coneixements pràctics sobre la producció de continguts en diferents formats. “Ens centrem a desenvolupar les habilitats d’escriptura, edició de vídeo i producció de continguts de qualitat”, comenta. D’aquesta forma, els diversos alumnes treballen contractats per l’Ajuntament de Tarragona i desenvolupen diferents projectes audiovisuals per als comptes del consistori a les diverses xarxes socials.
Estudiants Amb visió de futur
El Jorge és un dels alumnes de la Casa d’Oficis de Tarragona. Comparteix la seva experiència sobre com aquesta formació li ha obert les portes a nous coneixements i relacions personals significatives. “La veritat és que m’ha aportat molts coneixements sobre diversos programaris, com ara Premiere i Photoshop i també he conegut persones que han estat fonamentals per a mi aquest any”, afirma el Jorge, destacant l’impacte positiu que ha tingut la seva participació en aquest programa de formació.
De la seva banda, la Briggite comparteix les seves reflexions sobre com aquesta experiència l’ha enriquit a nivell personal i professional: “La veritat és que no tenia molts coneixements previs sobre edició de vídeos i xarxes socials, però m’he divertit molt aprenent i descobrint nous aspectes d’aquest món”. La jove, de només setze anys, subratlla el seu interès per continuar treballant en aquest àmbit en el futur.
Per al Sergi, la Casa d’Oficis va ser una oportunitat inesperada que ha acabat convertint-se en una experiència enriquidora. Així, l’estudiant esplaia que “la veritat és que jo no volia entrar aquí, però estic molt agraït per tot el que he après i per la dedicació dels nostres tutors”. Així mateix, destaca la importància de l’acompanyament i el suport rebuts durant el programa de formació.
A més dels coneixements tècnics adquirits, els estudiants també parlen sobre com la Casa d’Oficis els ha ajudat a desenvolupar-se en l’àmbit personal. El Jorge fa valdre com la seva interacció amb altres estudiants i el tutor li ha canviat la seva perspectiva sobre la sociabilitat i les relacions humanes. “La Casa d’Oficis m’està canviant la vida. Ara, no estic ni un dia a casa. Estic tot el dia relacionant-me amb gent i he conegut persones que són molt importants per a mi”, afirma, reflectint sobre el valor de l’espai social proporcionat per aquesta formació.
Pel que fa al futur, els estudiants mostren un interès a continuar explorant les seves passions i interessos. Tant el Jorge com la Briggite expressen el seu desig de continuar estudiant, mentre que el Sergi considera la possibilitat de buscar treball en el seu àmbit d’interès. Amb una actitud positiva i una visió optimista, aquests estudiants es preparen per abraçar nous reptes i oportunitats en el futur.
La Casa d’Oficis de Tarragona continua sent un espai vital per al creixement personal i professional dels seus estudiants, proporcionant-los les eines i el suport necessaris per afrontar els desafiaments del món digital actual i construir un futur prometedor.
Text i imatges: Josep Gallofré
Deixa un comentari