A part de la matrícula oficial que s’assigna a cada avió, moltes companyies aèries els hi posen un nom per tal de distingir els aparells de la seva flota. Solen ser topònims, noms propis d’artistes, de científics, d’escriptors, noms de ciutats o països, de parcs naturals, llocs d’interès cultural o turístic.

L’any 1916 William Boeing va fundar la companyia Boeing Commercial Airplanes. Entre la Primera i la Segona Guerra Mundial van construir diferents tipus d’avions militars. Un cop acabats els conflictes van començar la fabricació d’avions comercials i van triar la centena de 700 per anomenar-los i diferenciar-los dels avions militars (300 i 400), les turbines (500), els coets i míssils (600). L’any 1963 van iniciar la fabricació del Boeing 727, un model amb tres motors que es va construir fins al 1984. La companyia va optar per posar noms a aquests models i va triar diverses regions espanyoles, alguns monuments destacats i les denominacions d’origen vinícoles.

El mes de febrer de 1974 un Boeing 727 de la sèrie 256 de la companyia Iberia i amb capacitat per a 149 passatgers, era batejat amb el nom de Tarragona. Al disseny, a part del nom de la ciutat, hi apareixien dues copes de vi. Era la manera d’homenatjar la producció vitivinícola de la denominació d’origen. En aquells moments Tarragona ocupava el tercer lloc en xifres d’exportació de vins. Hi havia altres avions amb la denominació de zones catalanes com “Penedés” o “Priorato” i d’altres regions espanyoles productores com “Jerez-Sherry”, “Jumilla”, “Montilla-Moriles” o “Rioja”.

Un reconeixement i homenatge que les línies aèries volien fer a les zones vinícoles a través dels Consells Reguladors de les Denominacions d’Origen i de la companyia Iberia. Llegim al Diario Español (15.02.1974): “El rasgo de Iberia, su atención y delicadeza que mucho ha agrandecido nuestra primera autoridad civil, constituye un motivo de íntima satisfacción para Tarragona, cuyos prestigiosos vinos van a cobrar nuevos vuelos sobre las anchas alas de “Iberia” en el mundo. Nuestros vinos, que ya “vuelan muy alto”, se elevaran todavia más con el prodigio de estas alas de Iberia, siempre ambiciosas de horizontes, que surcan los aires del universo.”

En l’anunci a tota plana que la companyia Iberia va publicar al mateix diari el 26 de febrer, llegim: “En su constante renovación, hoy es un dia muy importante para Iberia: un nuevo Boeing 727 se incorpora a nuestra flota. Para bautizarlo, hemos elegido el nombre de un gran vino español sumamente apreciado por los expertos y conocedores: Tarragona. Porque esa es nuestra idea, elegir las mejores cosas de España para que se conviertan, por los cielos del mundo, en distinguidos embajadores de nuestro país.

¡Bienvenido a nuestra flota, Boeing 727 Tarragona!”

La benedicció la va fer el capellà de Barajas a la zona industrial de l’aeroport de Madrid. Va actuar de padrina la senyora Elvira Minguell de López Cascante (esposa del gerent i president dels vins “López Bertran y Cia” i President del Consell Exportador) i va comptar amb l’assistència del governador civil Antonio Aigé Pascual, el president de la Diputació José Clua Caixalós, l’alcalde Ricardo Vilar Guix, diversos delegats provincials i altres representants de la companyia Iberia i del Consell Regulador de la Denominació d’Origen.

Com no podia ser d’una altra manera es va brindar amb vins de la DO Tarragona i posteriorment es va oferir un dinar a l’Hotel Barajas. A l’hora de les postres el president del Consell Regulador va lliurar una estatueta mitològica del deu Bacus, feta per un artista de la ciutat, a la Companyia Iberia.

L’extensa crònica que va recollir el Diario Español acabava dient: “!Así pues, desde hoy, el “Boeing 727 EC-CFC” trirreactor de la Compañia, paseará el nombre de nuestra tierra por el amplio abanico de puntos que cubren las rutas de las Líneas Aéreas Españolas.”

Text: Elena Virgili, directora de la Biblioteca Hemeroteca Municipal.

Imatges: Biblioteca Hemeroteca Muncipal / airhistory.net (autor: Paul Seymour)