A mitja alçada del carrer Unió, al número 14, s’hi troba Cal Gram. Un establiment cantoner que brinda opcions d’alimentació saludable i conscienciada amb el medi ambient. La botiga segueix l’estil conegut com a Zero Waste i convida els clients a comprar amb els seus propis recipients i les seves bosses reutilitzables de paper per aconseguir el mínim malbaratametn possible. De fet, a Cal Gram els clients no hi trobaran gairebé res envasat en plàstic.

Cal Gram ofereix un ampli ventall de productes a granel com llegums, arròs, infusions, farines, pasta o fruits secs, entre molts d’altres. Es tracta d’un tipus d’establiment on prenen importància els sentits. “Els productes entren per la vista, combinats amb les olors”, explica la seva propietària, Sílvia Escobar, qui regenta la botiga alimentària des de fa quatre anys. Els sentits es barregen amb el color característic de la fusta en les seves taules i estanteries i una il·luminació que fa ressaltar els productes.

La importància del Km 0

Escobar detalla que avui dia disposa de més de 500 referències de productes. De fet, una altra de les filosofies de Cal Gram és l’Slow Life, que promou el caràcter tradicional i artesà amb la finalitat d’aconseguir una millor qualitat de vida. La Sílvia argumenta que prefereix “la qualitat per damunt de la quantitat”, amb la pretensió d’intentar treballar, sempre que és possible, directament amb els productors. 

A més, Sílvia Escobar intenta fer feina amb productors de la zona. Alguns cops, però, i per portar el millor producte de qualitat extra, ha de mirar més enllà. En aquest sentit, es pot comprar fesol de la varietat ganxet d’Alcover, però també faves del nord d’Espanya. La propietària de Cal Gram, això no obstant, deixa cla que “no tinc cigrons de Mèxic, per exemple, com les conserves de llegums envasades”. Així mateix, Cal Gram dona l’opció d’adquirir productes ecològics, com els ous, la pasta o diverses possibilitats dins dels llegums.

Les espècies de tota la vida, entre les més venudes

Les herbes aromàtiques i espècies ocupen un ampli espai dels racons de Cal Gram: menta, romaní o regalèssia, junt amb d’altres que tenen tant propietats culinàries com diürètiques. Les espècies de tota la vida com canyella, orenga, cúrcuma o anissos continuen entre les més venudes, junt amb tota mena de pebres.

La filosofia ecosostenible de Cal Gram es plasma des que s’entra per la porta. La seva propietària veu com cada cop més “la gent està conscienciada amb el canvi climàtic”, sobretot els joves. També s’aprecia més interès en mantenir una alimentació saludable: “Normalment, ve gent a qui li agrada cuidar-se i menjar sa, joves que, a més, arriben amb els seus pots de vidre i estan conscienciats amb el medi ambient”, explica la Sílvia. A més, però, existeix un altre tipus de client que compra els productes per la seva qualitat i pel fet de ser Km 0, com fruits secs o llegums.

Cal Gram és una botiga per a totes les edats. També per als infants. Són molts els pares i mares que obvien les llaminadures per als seus fills i opten per donar-los fruita deshidratada, ja que no contenen sucres afegits. La Sílvia també disposa d’elements fets amb garrofa com la crema, producte molt similar a la xocolata per untar.

L’establiment també disposa de botiga en línia. El comerç electrònic els va ajudar molt durant la pandèmia de la covid-19, quan l’establiment estava tancat. “Venia per arreu d’Espanya”, diu la Sílvia. Actualment, el web continua funcionant i les vendes segueixen, tot i que s’han reduït, “ja que molta gent del costat prefereix acudir a la botiga”.

Aquest article s’emmarca en una secció mensual, promoguda per la Conselleria de Comerç, amb l’objectiu de prioritzar la sostenibilitat i la protecció del medi ambient. Periòdicament es publicaran al blog de l’Ajuntament de Tarragona articles sobre aquells comerços de Tarragona que centren la seva oferta, o bona part d’aquesta, en solucions que persegueixen un consum més sostenible i responsable. La no presència d’envasos o la seva reutilització, emprar productes quasi o totalment naturals, els productes de segona mà, la proximitat envers l’origen de producció o altres aspectes com el slow food o la slow fashion seran alguns dels criteris que marcaran el fil argumental de les entrevistes que s’aniran realitzant. Qualsevol negoci de la ciutat alineat amb el model d’economia circular, el consum responsable i/o el respecte cap al medi ambient poden aparèixer a aquesta secció, posant-se en contacte amb la Conselleria. 

Text i imatges: Josep Gallofré