La Xarxa de Centres Cívics de Tarragona impulsa el projecte de la Civicleta, un servei de préstec de bicicletes que vol fomentar l’ús d’aquest vehicle sostenible per part de la ciutadania. La iniciativa va néixer l’estiu passat, quan tres estudiants extutelats van participar en el programa per a joves de treball i formació de Tarragona Impulsa i van decidir crear un projecte que millorés la mobilitat sostenible. Amat Callén, coordinador dels Centres Cívics de Tarragona, explica com es va gestar la idea: “Vam decidir trucar a la deixalleria, per si tenien de casualitat alguna bicicleta o peces d’aquestes. Per sorpresa nostra, ens van dir que sí, i bastantes”.

A partir d’aquell moment els alumnes es van dedicar a rehabilitar les bicicletes al Centre Cívic Municipal de Torreforta. El mateix Callén destaca la gran capacitat d’aprenentatge dels joves, que “van aconseguir deixar-les en condicions òptimes amb tutorials de YouTube”. Descriu que malgrat que moltes estaven en condicions bastant dolentes, la majoria tenien manillars o seients que podien aprofitar-se per a fer-ne un nou ús. Tot i així, des dels Centres Cívics també fan una crida a tota la població perquè cedeixin les seves bicicletes, encara que no siguin aptes per a circular.

L’institut Vidal i Barraquer traça la ruta

Un cop obtingut aquest èxit en la part de producció, el projecte va iniciar una segona fase amb l’inici del curs escolar. Des dels Centres Cívics municipals es va proposar al Cicle d’Animació sociocultural i turística de l’Institut Vidal i Barraquer que redactessin una proposta per donar sortida a aquestes noves bicicletes. Segons explica Callén, els van posar tres condicions: “que no busqués obtenir un benefici econòmic, que hi hagués una normativa d’ús d’aquest servei i l’elaboració d’uns itineraris i activitats al voltant d’aquest mitjà de transport”.

A més, també s’han afegit a Civicleta els estudiants de comerç i màrqueting. Aquests han elaborat una campanya de comunicació, un logotip i la manera d’implementar al mercat de manera visual i atractiva aquesta idea. Després d’un trimestre de feina l’alumnat presentarà un seguit de propostes a l’Ajuntament de Tarragona, que n’estudiarà la seva viabilitat i implementació dins del municipi.

Dins d’aquest procés d’aprenentatge i preparació del pla n’ha format part el Marc Ferré, professor del cicle, el qual destaca que “ja feia anys que col·laborem amb els Centres Cívics, sigui fent activitats o oferint estades de pràctiques per als nostres alumnes”. Per a aquest projecte han “fet una etapa de recerca d’informació de projectes similars, per a després fer-ne un buidatge d’informació, acord amb la normativa de Centres Cívics i l’ordenança municipal, per a preparar la normativa de servei de préstec”.

El resultat ha sigut la creació d’una guia per a les escoles i diferents propostes de rutes pesades perquè en puguin fer ús els diferents centres escolars. Segons Ferré, la iniciativa ha motivat molt els alumnes, dels quals assegura que “hi han cregut des de l’inici, dissenyant-lo des d’un punt de vista inclusiu, de manera que sigui el més accessible possible per grups d’edat i diferents recursos”. També en destaca que des d’un inici s’ha enfocat des d’una perspectiva social i de pedagogia de l’oci, no tant amb un enfocament turístic.

Convertir els Centres Cívics en espais de referència

Per a Callén, “un dels objectius és poder generar una economia circular. Que d’una bicicleta que apareix en un contenidor pugui ser utilitzada per una escola, esplai o qualsevol persona que no en tingui un fàcil accés”. A més, també s’impulsaran diferents tallers on poder arreglar de manera autònoma vehicles a dues rodes, apostant per convertir els Centres Cívics en espais de referència, jugant el mateix nom de la iniciativa Civicleta.

El coordinador destaca que “per molt que es construeixin carrils específics, si no hi ha una base pedagògica que impulsi l’ús d’aquests transports serà molt complicat que la gent perdi la por a utilitzar aquestes instal·lacions”. Els Centres Cívics, doncs, es converteien en punts de préstec de bicicletes i, al mateix temps, en espais de recollida i donació de peces per permetre el reacondicionament futur de nous vehicles. .

 

Text: Josep Gallofré

Imatges: Tjerk van der Meulen i Amat Callén