Donar les eines necessàries per elaborar un pla de treball personalizat i aconseguir els objectius empresarials desitjats a escala de gestió i promoció. Són les conclusions que s’extreuen del programa d’acompanyament d’empreses i autònoms Empreses amb Futur, Tarragona 2030, organitzat per Tarragona Impulsa. Un total de 13 empreses han participat en aquesta formació amb l’objectiu principal de millorar la seva competitivitat. El programa s’ha acabat aquest mes de desembre.

Les empreses participants en programa van dur a terme sessions d’assessorament individual per elaborar una diagnosi de la situació de l’activitat, identificar aspectes de millora i elaborar un pla de treball personalitzat per passar a l’acció i aconseguir els objectius consensuats. Gràcies a aquestes nocions, el curs ha servit per reorientar alguns dels empresaris. És el cas de la Mónica Silva, responsable del saló de bellesa Nikavellucy, ubicat a Campclar. “Abans de començar estava perduda, desanimada i sense motivació”, expressa, i afegeix que “no em plantejava prendre temps a la meva feina per fer el curs i realment és el millor que he pogut fer”. En la mateixa línia que la Mónica es manifesta Lluís Pradell, de l’empresa Comercial Pradell: “He guanyat molta confiança i em servirà per consolidar les passes que donem en un futur”.

Empreses amb coneixements molts diversos

Inma Vázquez, de l’empresa IVL Consulting, ha estat una de les formadores del programa Empreses amb Futur, Tarragona 2030. Remarca que totes les empreses “tenien coneixements molt diversos pel tipus de negoci” i ho considerava “un gran repte”. Així mateix, aplaudeix el treball que han realitzat i “l’alt nivell d’implicació”. Vázquez valora que hi ha hagut “diferents transformacions empresarials”, des del cas d’una persona que el dia a dia “el menjava i li costava molt planificar”, fins a un altre projecte que “ha fet una transformació radical”. “Volíem que cadascú captés la informació del que realment necessitava”, expressa.

Mónica Silva, al seu saló de bellesa

Pradell i Silva coincideixen en el fet que les tasques a implementar just acaben de començar i que ara toca aplicar tot el que han treballat durant aquests mesos. D’aquesta forma, tant la Mónica com el Lluís ja han posat fil a l’agulla per treballar amb l’ull posat el 2022. El curs, els donava les eines per fer el pla d’acció i el pressupost d’aquest any vinent. “Ara sé de segur que ho faré millor”, admet l’empresària tarragonina. En aquest sentit, Inma Vázquez els dona un consell: “Mantenir les hores per planificar i pensar en el seu negoci”.

La importància de l’atenció personalitzada durant el programa

La Mónica ha mostrat molt d’interès per tot el que envolta al màrqueting i a la gestió empresarial. Durant la formació, en paraules de Silva, “m’han ajudat a mostrar el que realment volen els meus clients”. Curiosament, des que ha començat a introduir els nous coneixements “he notat més moviment a la perruqueria”. Mónica Silva, que fa 18 anys que té el saló de bellesa, també ha digitalitzat l’empresa. Un fet que se li feia una muntanya i “ells m’han impulsat a fer-ho”.

Comercial Pradell és una empresa que es dedica a la venda de pintures a la carta. Durant els darrers 20 anys han patit molts entrebancs a causa de diverses crisis econòmiques. Aquest tipus de situacions els generaven “molta incertesa en la forma de com estem treballant”. Després del curs, doncs, Lluís Pradell ha vist que “anem per bon camí i tindrem una base sòlida en la qual confiar”. L’atenció individualitzada de la formació li ha servit clarament per definir “el què volem ser i fer”.

Lluís Pradell, a l’interior del seu negoci

Tant Silva com Pradell posen èmfasi en la importància del networking entre les empreses participants i les bones connexions que han sorgit per, potser, treballar de forma conjunta en un futur. A més, el Lluís valora “la relació d’empatia que s’ha creat”. “Compartir amb gent que es troba en la mateixa situació d’un mateix et pot generar moltes idees”, diu Inma Vázquez. Així, la consultora valora que s’ha creat “una xarxa molt potent, àgil i enriquidora”.

Motivats de cara al futur

“Ara sé que ho faré millor i tornaria a repetir sense pensar-m’ho”, conclou Mónica Silva. Per la seva banda, Lluís Pradell es mostra confiat de cara al futur: “Les coses poden anar malament, però ara almenys tenim uns objectius clars i un camí marcat. No anem perduts”. Vázquez també considera que ha estat “un programa molt encertat” i que “cal organitzar-lo en més ocasions per fer créixer les microempreses”.

Empreses amb Futur, Tarragona 2030 es dirigia a microempreses de la ciutat —de fins a nou treballadors i amb un volum de negoci que no superin els 2 milions d’euros anuals— i treballadors i treballadores autònomes.

Text: Josep Gallofré

Imatges: Tarragona Impulsa, Lluís Pradell i Mónica Silva.