Javier Neiro, tarragoní de naixement i actualment a Madrid, és especialista en animació de personatges. Compte amb més de 10 anys d’experiència i ha participat en pel·lícules com: Wonder Park, Mortadel·lo i Filèmon contra Jimmy El Cachondo, Monsterstrucks, Ron goes wrong i Metegol i Tadeo. Destaca que des de petit li havien agradat les pel·lícules Disney i arribada l’adolescència va començar a interessar-se per pel·lícules més expressives a nivell narratiu, tanmateix destaca que fins que no va estudiar no es va adonar que podia viure de l’animació: “pensava que per treballar d’això només es podia viure als Estats Units, però a poc a poc vaig començar a endinsar-me en l’animació, que era el que sempre m’havia agradat”.

Té un currículum impecable, ha treballat en diferents països: Anglaterra, Canadà, Brussel·les, Argentina…, i en empreses internacionals de gran renom com a Lead Animator a MPC, DNEG i Ilion Animation Studios. No tot queda aquí, compagina la professió d’animador amb la docència, també és professor i co-creador de l’escola Animworkshop a Madrid, el seu objectiu és ensenyar d’una manera més personalitzada animació avançada.

AnimWorkshop

Inicis professionals

Va començar estudiant al Complex Educatiu de Tarragona, conegut com la Laboral, allà va fer un mòdul superior de realització audiovisual i espectacles. Més tard, va descobrir el món de l’animació en 3D i va decidir endinsar-se’n, es va mudar a Madrid i va començar els seus estudis a CICE, l’Escola Professional de Noves Tecnologies. Neiro destaca que el seu ofici “és un món difícil, costa començar, fins que arribes a adquirir tots els coneixements per treballar en la producció d’una pel·lícula i una vegada estàs dins és un món molt exigent”. El primer projecte que va fer durant el curs d’animació en 3D va ser un curtmetratge experimental; “en aquell moment m’agradava molt l’stop-motion, va ser el primer cop que era lliure per crear i vaig decidir fer una animació”. Una de les seves inspiracions va ser Raymond Frederick Harryhausen, tècnic durant els anys seixanta i setanta, famós per ser un dels pioners en utilitzar la tècnica de l’stop-motion com a efecte visual cinematogràfic, comenta que el que més li agradava era la part expressiva de l’animació.

Projectes especials

L’animador tarragoní destaca que una de les millors experiències laborals va ser en la producció de la pel·lícula Mortadel·lo i Filèmon: “va ser una experiència molt bonica perquè Javier Fesser era el director i va ser un plaer treballar amb ell… El més interessant de la meva professió és poder col·laborar amb directors que tenen un punt de vista específic i Javier Fesser el té, treballar amb un director d’aquesta categoria és una passada”. Destaca també altres directors com Juan José Campanella amb el qual va treballar mentre estava a Argentina, ha fet obres com El hijo de la novia, El secreto de sus ojos, entre moltes altres, “poder estar a la mateixa sala i que estigui corregint els plans que estàs fent i com pots millorar-los, això no té preu”.

Mortadelo y Filemón contra Jimmy el Cachondo

La producció d’una obra pot tenir una llarga durada, des de l’elaboració del esborrany fins a la creació de les primeres animacions poden passar anys, pel que fa a la producció de les animacions, depenent del departament i empresa, 1 any, això depèn molt del calendari i les entregues.

L’ofici d’animador està molt vinculat a la tecnologia, Neiro afegeix: “en aquest sentit Pixar va desenvolupar una mixtura entre l’art i la tecnologia, des del software i la il·luminació… Encara ara s’estan desenvolupant noves eines per millorar la qualitat de les pel·lícules”. Nosaltres com a espectadors només veiem la part artística, però darrere de cada film hi ha centenars de persones que han treballat amb passió durant mesos per elaborar la pel·lícula amb la millor qualitat possible.

Fotografies: Javier Neiro
Text: Andrea Palma