L’economia social i solidària es troba cada cop més present tant a Tarragona com al conjunt del territori. Així ho assegura Pedro Redondo, membre de la secretaria tècnica de l’Ateneu CoopCamp, un programa públic que té per objectiu l’impuls del cooperativisme a les comarques del Tarragonès, Conca de Barberà, Priorat, Alt Camp i Baix Camp. L’entitat ofereix serveis gratuïts d’assessorament, formacions, jornades i espais en xarxa i intercooperació.

Pedro Redondo considera “essencial” les sinergies entre entitats per dinamitzar l’economia social i solidària. Des de CoopCamp entenen que “plegats arriben més lluny que no pas per lliure” i és per aquest motiu que intenten facilitar tota mena de col·laboracions. És la base de la intercooperació: no veure les altres empreses com rivals, sinó com a companys amb els quals “pots executar projectes que sol no podries”.

Neix una xarxa de cooperatives de Tarragona

El teixit de l’economia social i solidària a Tarragona creix a poc a poc. Malgrat que encara és minoritari, Redondo explica que “cada cop estem més consolidats”. En gran part gràcies a La Teulada, la xarxa de cooperatives de Tarragona, nascuda el maig del 2021 i que ja compta amb 16 entitats. Naret Coco i Aurora Sáez són tècniques de La Teulada i valoren aquest tipus d’agrupacions per “aprendre a satisfer necessitats, fomentar relacions justes i el consens com una forma de transformar l’economia”.

Membres de La Teulada

Per fer valdre les cooperatives que assessora CoopCamp, aquest dissabte s’ha organitzat la Fira d’Economia Solidària del Camp de Tarragona (FESCT). Des de l’ateneu s’ha facilitat aquesta trobada amb l’objectiu de “donar visibilitat i que la gent conegui les cooperatives”, afirma Redondo. Durant tot el dia s’han celebrat xerrades, tallers i activitats familiars ben variades. Així mateix, des de La Teulada s’han mostrat els projectes que fan les entitats que s’agrupen a la xarxa i han dinamitzat l’espai amb inputs sobre l’economia social i solidària.

El membre de la secretaria tècnica de l’Ateneu CoopCamp considera que cada cop més “la gent s’adona que cal una forma diferent de funcionar, que la idea consumista i capitalista no és sostenible”. “Els consumidors volen que els seus valors estiguin relacionats amb bones condicions mediambientals o laborals, per exemple”, comenta Redondo. De fet, l’economia social i solidària són uns valors transformadors que es pretenen traduir “en una forma empresarial cooperativa, en una propietat compartida”.

Presentació del projecte de Comunitats Urbanes de Tarragona

Sáez i Coco remarquen que un dels grans reptes del pol cooperatiu de la ciutat és que l’economia social i solidària “estigui cada cop més present en la manera de relacionar-se amb l’entorn de les persones”. “Cada cop més la ciutadania s’interessa per aprendre i es responsabilitza de la seva aportació, perquè la ciutat sigui una mica més justa”, diuen.

La fira d’aquest dissabte no ha estat l’únic esdeveniment en el qual participa La Teulada i l’Ateneu CoopCamp. El 31 de maig té lloc presentació del projecte de Comunalitats Urbanes a Tarragona. Servirà per expandir la mirada cap a altres espais que fins ara “no s’havien tingut en compte com a fonts del desenvolupament social”, argumenten Coco i Sáez. Les tècniques creuen “en la necessitat de descentralitzar”, i per aquest motiu es fa l’activitat amb l’AAVV la Unió de Sant Pere i Sant Pau. Des de La Teulada anuncien que “tot el que passi aquell dia serà totalment diferent del que estem acostumats a veure”.

Imatge de la Fira d’Economia Solidària del Camp de Tarragona, l’any 2021

D’alguna forma, la pandèmia de la covid-19 i la crisi econòmica actual ha accentuat la presència de l’economia social i solidària. “Cada cop més la gent s’hi vol aproximar”, diu Pedro Redondo. Ara, segons el membre de CoopCamp, “falta que es consolidi”, ja que també implica un canvi “en certes rutines i consums que la societat i els mitjans de comunicació ens conviden a practicar constantment”. En resum, ho defineix com una “lluita a contracorrent” que fomenta el consum responsable.

La cooperació veïnal durant la pandèmia

Redondo ho exemplifica en què no és banal “comprar el pa en una fleca industrial i no fer-ho en un comerç local que treballa amb certs valors”. Un altre exemple clar es troba en el sector tèxtil:”No és el mateix una peça de roba feta a Bangladesh amb molta precarietat que una realitzada en un taller tèxtil pròxim”, detalla.

Des de La Teulada han vist com durant la crisi han sorgit iniciatives de cooperació veïnal i “ens hem ajudat els uns als altres”. “Hem apreciat que el suport mutu és una bona manera de fer front a les adversitats”, expliquen. Però també han vist quines “són les feines essencials de la societat” i des del vessant de l’economia social i solidària volen valorar “les feines reproductives i de cures, que entenem que són essencials per la vida i ens sostenen”. “Caldria fer un canvi de mentalitat i dignificar-les”, conclouen.

Text: Josep Gallofré

Imatges: Ateneu CoopCamp i La Teulada