Quan algú es planteja emprendre i posar en marxa el seu propi negoci valora si tindrà viabilitat, si hi haurà clients interessats, si aconseguirà finançament… Però, acostuma a haver-hi un factor que no es té en compte perquè hom no vol pensar que sigui possible: el fracàs d’aquella idea que obligui a tancar l’empresa en què tants esforços s’han invertit.

Amb aquesta idea i basant-se en la seva pròpia experiència havent de liquidar una empresa premiada i que havia arribat a facturar més d’un milió d’euros, els tarragonins Álvaro Díez i Josep Maria Vallvè han publicat el llibre El batacazo del emprendedor (Verssus, 2020). El seu objectiu no és altre que mostrar que el fracàs en el món de l’emprenedoria, encara que se’n parli poc, existeix i que és un panorama que s’ha de contemplar des del primer moment.

“Haver de tancar una empresa que has fet néixer i que t’ha requerit tantes hores de feina no és del gust de ningú, però més val saber com ho hauràs de fer en el cas que arribi el moment perquè, si no t’ho has plantejat quan et trobes en aquella situació és difícil prendre decisions encertades perquè estàs tocat financerament i anímicament”, explica Díez.

L’any 2011 Díez i Vallvè van fundar El Comprador, una plataforma online que comparava el preu dels productes dels diferents supermercats facilitant al client trobar el que era més barat, oferint producte fresc de proximitat al tall i incloent el lliurament a domicili. A partir de les seves pròpies necessitats, van crear un software que volia facilitar la compra i oferir un estalvi a les famílies.

Van començar a operar a Tarragona i Altafulla i van arribar a cobrir un 75 % del territori català. Durant els 6 anys que van operar van rebre diferents premis i reconeixements, però “unes decisions poc encertades” van deixar-los sense poder aconseguir el finançament que necessitaven per poder arribar al punt mort de l’empresa i poder consolidar-se.

En un moment en què la situació laboral per a molta gent s’ha complicat i proliferen els cursos online per crear el teu propi negoci i sortir endavant amb èxit, Vallvè i Díez expliquen que muntar una empresa necessita molt més que tenir una bona idea. “Idees en té tothom, el difícil és implementar-les i fer que funcionin perquè habitualment tots tenim formació en algun àmbit concret, però quan muntes una empresa has de fer de director financer, de màrqueting, has de gestionar els recursos humans i aquí és on la gent acostuma a fallar”, asseguren. De fet, expliquen que de cada deu empreses que es creen únicament una acaba triomfant.

Vallvè i Díez en un dels magatzems que usaven per l’empresa El comprador

Per aquest motiu, diuen que és tan important haver posat sobre la taula la possibilitat de fracassar. És per això que han escrit aquest llibre, per intentar orientar a possibles emprenedors davant el fracàs i també per ajudar-los a evitar els errors que ells van cometre i que els van acabar obligant a tancar El comprador.

Una empenta a través del Tarragona Open Future

Tot i haver hagut de tancar la seva primera empresa, Álvaro Díaz i Josep Maria Vallvè van decidir aprofitar la seva experiència i coneixements sobre la venda de producte fresc per crear un nou software i emprendre de nou. De fet, actualment gestionen la venda online del Mercat Central de Tarragona a través de la pàgina Al Mercat.

Per fer-ho van presentar-se a la convocatòria del Tarragona Open Future, una iniciativa que es gestiona des de Tarragona Impulsa que vol ajudar les start-up en qüestions de direcció i gestió empresarial. Així doncs, des del departament se seleccionen els perfils d’empresa que s’addiuen més a les característiques de la convocatòria i, un cop analitzada l’estructura de l’empresa, se les ajuda a crear un pla de treball a mig i a llarg termini oferint-los assessorament jurídic, ajuda en el marc de l’estratègia empresarial i de vendes i també en la direcció financera, entre altres aspectes.

Text i foto de portada: Laia Díaz
Fotografies: Cedides