Un vídeo del Youtube està ple de comentaris elogiosos sobre Tarragona. Molts curiosos pregunten en diferents idiomes quina és aquella ciutat que ofereix restes romanes a tocar del mar sota una llum tan especial. El vídeo en qüestió, amb ja més de 600.000 visites, és un anunci de l’empresa italiana Dolce & Gabbana, que va escollir l’amfiteatre de Tarragona com a escenari per promocionar una de les seves colònies. D’altra banda, fa dos mesos es va estrenar la pel·lícula Ghost Track, rodada parcialment al mateix amfiteatre. Ambdues produccions, com moltes altres, difícilment s’haurien rodat amb èxit a la ciutat sense la tasca de la Tarragona Film Office, l’oficina municipal d’atenció i promoció de les produccions audiovisuals.

A principis de 2010 l’Empresa Municipal de Desenvolupament Econòmic de Tarragona (EMDET) va assumir la direcció de l’oficina, que de moment compta amb una única professional. Des d’aleshores, s’ha col·laborat en la producció de prop de 90 sessions fotogràfiques, anuncis, videoclips o pel·lícules. D’entre aquestes creacions, destaquen els llargmetratges Hemingway for Cuba o Fill de Caín, el videoclip de la cançó “Diciembre” de Depedro i Vetusta Morla o l’espot de l’Opel Mokka.

Rodatge de l'anunci de l'Opel Mokka a Tarragona

Des de la Tarragona Film Office s’ofereix tota l’ajuda possible a aquestes produccions, ja que actua com a “finestreta única” per atendre totes les peticions, des de la gestió de permisos per als rodatges fins a la cerca de figurants. També s’ofereix suport en la cerca de localitzacions: “Una de les singularitats de Tarragona és que en un mateix terme municipal disposa d’una varietat d’emplaçaments molt contrastada, com les platges, l’encant de la Part Alta o la zona industrial del Port”, remarca Txell Roig, coordinadora de la Film Office.

La Tarragona Film Office està adherida a la Barcelona/Catalunya Film Comission, la xarxa de municipis que treballen coordinadament per atendre totes les sol·licituds de rodatge. De fet, algunes de les produccions han vingut derivades d’aquesta xarxa. Si el ritme de rodatges a Tarragona es manté, no seria descabellat pensar en un creixement de la indústria audiovisual tarragonina, fet que implicaria un major desenvolupament econòmic i ajudaria, encara més, a atreure produccions.

Rodatge de la videodansa 'Crossing Limits' a la Part Alta de Tarragona

Val la pena esmerçar recursos per ajudar aquest seguit de curts, pel·lícules i anuncis? Roig té clar que sí, i no només per criteris econòmics: “Aquestes produccions ajuden a la projecció externa de la ciutat i, a més, alguns rodatges comporten beneficis econòmics. Però, a més, el fet que Tarragona aparegui en pantalla fa créixer l’ego de la ciutat, i això també és important”. Per exemple, en el vídeo del Youtube comentat a l’inici de l’article, algú es pregunta “És curiós que una empresa italiana hagi de buscar a fora unes restes romanes”.