Despertar l’interès i la curiositat entre els infants per la cultura catalana, les noves tecnologies i Tarragona. Aquest és l’objectiu del projecte Sant Jordi Mariner, impulsat per l’Escola Saavedra i que ha estat reconegut, en la categoria de segon cicle d’educació infantil, en el marc dels Premis IMET Josep Vives Ciurana.

Aquesta activitat està emmarcada dins del projecte Magnet del centre, impulsat per la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital per assolir l’èxit educatiu, i que va es va implementar fa quatre cursos escolars. La novetat d’aquest passat curs 2021-22, però, va ser l’adhesió com col·laborador del Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona.

A partir d’aquesta entesa, cada grup de l’escola va adoptar una tècnica artística diferent. A tall d’exemple, els infants d’Infantil 4 anys van triar l’art de la fotografia i, després de visitar el MAMT, van esdevenir la classe dels fotògrafs. A l’inici del tercer trimestre, per treballar la festivitat de Sant Jordi, es va proposar fer una acció pedagògica amb el poema de l’escriptora Núria Freixa titulat Sant Jordi Mariner.

Imatge de la sortida per conèixer diversos indrets de Tarragona

Així, Carme Celada, coordinadora del projecte, detalla que els nens i nenes van haver “de memoritzar i recitar el poema i van fer una sortida per la ciutat a la recerca dels indrets de Tarragona on es podria desenvolupar la llegenda de Sant Jordi que ens explica el poema de la Núria Freixa”. Sant Jordi va arribar al mar Mediterrani? La princesa vivia a la Torre del Pretori? El cavaller i el drac lluitaven al circ romà? Són alguns dels plantejaments que es van fer els infants.

Presència de Núria Freixa

Posteriorment, els infants van fotografiar amb les tauletes interactives els llocs triats. A partir d’aquesta inspiració de la realitat, va començar el treball plàstic, que va consistir en l’elaboració d’un poema visual, en format llibre i que va ser el regal que els infants van donar a les seves famílies el dia de Sant Jordi.

Durant l’elaboració del projecte es va comptar amb la visita de l’escriptora del poema a la classe d’infantil de 4 anys, amb l’activitat Taller de poesia. “Se li va fer arribar el projecte i li va agradar molt la idea”, recorda Carme Celada. Es va crear molta empatia i un gran vincle amb els infants fins al punt que el dia 24 de febrer d’enguany, els mateixos nens i nenes van col·laborar recitant poemes en la presentació del nou poemari de l’escriptora ‘Xiclet, enganxa’t al vers’.

Una imatge del poema visual creat

Celada explica que a Sant Jordi Mariner “se sintetitzen totes les estratègies metodològiques que s’han d’utilitzar al segon cicle de l’educació infantil, amb les quals cada infant segueix el seu procés de desenvolupament i aprenentatge”. La rebuda dels alumnes, en paraules de la tutora, “va ser molt positiva, ja que es van engrescar moltíssim amb el projecte i se’ls va despertar la curiositat”.

Sant Jordi, una motivació per als nens i nenes

El fet de treballar la llegenda de Sant Jordi va implicar, a més, una gran motivació per als joves, pel fet que “és una història que els captiva i els agrada jugar a representar els personatges que hi surten”. “Traslladar aquesta història a l’entorn immediat de la ciutat de Tarragona, on ells viuen, cercant indrets on s’esdevenien els fets explicats, va resultar màgic”, conclou Carme Celada.

Els Premis IMET d’Educació tenen la voluntat de reconèixer i difondre els projectes i experiències educatives que desenvolupen els centres escolars com a comunitat educativa integrada per professorat, alumnat, mares i pares i personal no docent, així com les que incorporen la participació extraescolar en un context de Ciutat Amiga de la Infància i Ciutat Educadora.

Text: Josep Gallofré

Imatges: Escola Saavedra