Diverses teories indiquen que els científics són com infants grans. Realitzen processos cognitius que es poden observar en nens i nenes des de ben petits. De fet, els infants tenen una necessitat i curiositat innates d’explorar i aprendre investigant en l’entorn que els envolta. És amb aquesta premissa que naixia el projecte Els petits també fem ciència, de la Llar d’Infants Sant Pere i Sant Pau. La iniciativa va ser mereixedora en la categoria d’educació infantil dels Premis IMET Josep Vives Ciurana.

Des del centre escolar van crear, el curs 2021-22, un espai de ciència per afavorir i potenciar el procés d’aprenentatge en els infants de 0 a 3 anys. En aquest espai podien manipular, interaccionar i elaborar hipòtesis. Es tractava d’una zona pràctica i inclusiva, amb propostes obertes i diverses que donaven resposta als diferents interessos i necessitats dels més petits. Sovint, la ciència es veu com a quelcom llunyà i la realitat és que es fa servir des de nadons.

Imants, suros, pipetes o estructures de fusta. Amb materials simples i de diferents propietats es van treballar conceptes científics com el pes, la mesura, el magnetisme o la trajectòria i velocitat, entre molts d’altres. Els docents, per la seva banda, es limitaven a acompanyar als infants, tot respectant els seus interessos generant preguntes i reptes. L’objectiu no era altra que fos l’infant qui posés a prova les seves habilitats. També n’existien d’altres com establir relacions afectives positives, comprendre el llenguatge adult i dels altres nens i nenes, actuar sobre una realitat immediata o dominar progressivament el cos i l’adquisició de noves habilitats motrius.

Experimentat de forma lliure amb els materials

“Baixàvem a la sala de ciència un dia a la setmana i començàvem la sessió a la catifa central. A partir d’una conversa inicial presentàvem als infants les diferents propostes i, a partir d’aquesta conversa, deixàvem als infants que experimentessin lliurement amb tot el material”, explica Maryan Salcedo, directora de la Llar d’Infants Sant Pere i Sant Pau.

Durant el curs es van crear 4 propostes i una cinquena que variava en funció de l’època de l’any. Salcedo detalla que la sala de ciència i les propostes “estan pensades per donar resposta a la diversitat de l’alumnat”. En aquest sentit, en el moment de treballar es desdoblava el grup per tal de reduir la ràtio i així fomentar “un moviment tranquil i poder donar una atenció més personalitzada”.

Des del centre escolar aposten fermament per aquesta metodologia, tot combinant el coneixement del mètode científic dels nadons amb la seva curiositat innata. Una barreja que, en paraules de la directora, “constitueix la base del seu procés d’aprenentatge”.

Una proposta més enllà de la llar d’infants

Des de la llar d’infants resumeixen com “molt interessant” el fet d’observar la resposta dels infants i les sinergies que s’han generat, amb resultats enriquidors. “Cada setmana esperen amb molta il·lusió baixar a l’espai de ciències”, comenta Maryan Salcedo. Posteriorment, l’equip docent reflexiona sobre la resposta dels nens i nenes durant l’activitat per tal de millorar-la i poder plantejar solucions als problemes detectats.

Els Petits també fem ciència va tenir també una gran acollida amb les famílies de la llar d’infants i també amb els professors i professores de l’Escola de Sant Pere i Sant Pau. Tal va ser el grat de la proposta que han compartit les propostes i la sala de ciència amb l’alumnat de Primària.

Els Premis IMET d’Educació tenen la voluntat de reconèixer i difondre els projectes i experiències educatives que desenvolupen els centres escolars com a comunitat educativa integrada per professorat, alumnat, mares i pares i personal no docent, així com les que incorporen la participació extraescolar en un context de Ciutat Amiga de la Infància i Ciutat Educadora.

Text: Josep Gallofré

Imatges:  Llar d’Infants Sant Pere i Sant Pau