Si algú és amant dels pastissos de formatge, no pot deixar de visitar la pàgina d’Instagram Paladars tarragonins. Més enllà d’aquest deliciós postres, però, la periodista Laura Vargas-Machuca i l’enginyer Mario Castellanos, ofereixen en aquest perfil diverses recomanacions gastronòmiques, habitualment tarragonines, després de visitar l’establiment i gaudir d’un bon àpat. Des de setembre de 2020 s’han convertit, a poc a poc, amb un referent no només per als amants gastronòmics de la ciutat, sinó també de la contrada.

La idea de Paladars tarragonins sorgeix posteriorment al confinament. Just després de relaxar les restriccions sanitàries i que la normativa permetés sortir a menjar fora, van optar per iniciar aquesta aventura. Tot plegat mentre la Laura i el Mario fruïen d’un dinar. “Vam dir que trobàvem a faltar un perfil d’Instagram que aglutinés recomanacions de la zona i, encara amb més motiu, quan podíem tornar una mica a la normalitat”, explica la Laura. D’aquesta forma, la idea neix de forma natural. Vargas-Machuca considera que “si jo podia penjar fotos des del meu perfil personal, perquè no fer el mateix treball per a la gent de Tarragona i els voltants?”. Amb l’afegit de donar un cop de mà als locals de restauració i oci.

Més enllà de Tarragona

La idea inicial era oferir recomanacions en clau tarragonina, però han anat més enllà i s’hi poden apreciar ressenyes de restaurants de Reus, Cambrils, Altafulla o Salou. Fins i tot, de Madrid. A més, la pàgina també ofereix alguna recepta, algunes d’elles amb un gran èxit entre els seguidors.

La Laura i el Mario, en una de les fotos del compte Paladars tarragonins

Actualment, Paladars tarragonins compta amb més de 5.500 seguidors i continua creixent. “Ens agrada i ens sorprèn a la vegada”, comenta cofoia la Laura. Un projecte que va començar com “quelcom petit, simplement per fer fotos i penjar-les”. Després d’un temps, tant la Laura com el Mario es van adonar que “a la gent li agradava el que fèiem” i que es guiava per les seves recomanacions i visitava els establiments. A més, no hi ha setmana que no rebin alguna imatge d’un pastís de formatge, ja que els seus seguidors els atribueixen molt aquest dolç, gràcies a la passió de la Laura per aquest àpat. Curiosament, doncs, el compte d’Instagram té una relació directa amb aquest pastís. N’han provat molts i la Laura creu que el millor cheesecake de la ciutat és el de formatge payoyo de La Caleta. 

De còctels, a receptes i postres

Quina ha estat la clau de l’èxit? La Laura ho té clar: ser natural i fer les coses que podria fer un mateix”. També creu que el fet de ser propers els ha ajudat. En aquest sentit, no deixen cap comentari ni missatge privat per respondre. També valora l’afinitat que s’ha creat amb alguns dels restaurants que han visitat i “les persones que hi ha al darrere treballant dia a dia”.

En aquest sentit, Vargas-Machuca considera que Paladars tarragonins és una mena de guia gastronòmica “feta a la nostra mida i a la de tots”. Primer, per la facilitat d’accedir-hi a través d’Instagram i, segon, per la varietat de continguts que es poden trobar a la pàgina com receptes, menús, còctels, postres o recomanacions, entre molts d’altres. “No ens limitem a res i això ens fa autèntics” expressa la Laura.

A més, els agrada el fet d’esplai-se en cada restaurant i no només penjar “quatre fotos boniques”. Tot plegat, però, els representa “una segona jornada laboral” per la feina que comporta treure el millor partit de cada local. Són diversos els establiments que els estan agraïts i han elaborat conjuntament creacions pròpies amb el seu nom. En són un exemple un pastís de formatge a El Jardín del Brunch, una hamburguesa a La Cantonada o un sushi especial (encara en procés) al Mihana Art Sushi.

La Laura i el Mario intenten visitar algun restaurant almenys un cop per setmana. Una de les claus al principi “era passar desapercebut”, perquè l’experiència fos idèntica a la d’una altra persona. Amb el temps, però, aquest fet és complicat. La creadora de Paladars tarragonins també vol deixar clar que “sempre paguem els nostres plats” i, en un hipotètic cas que siguin convidats, sempre hi tornen com un client més.

El Mario, un fanàtic de la carn

La tarragonina té devoció pels tàrtars de tonyina i salmó. Un plat que si es troba a la carta, sempre demana. També altres plats “més bàsics”, tal com ella ho defineix, com una amanida de formatge de cabra. Per la seva banda, el Mario és un fanàtic de la carn. Tot i això, intenten que al seu perfil sempre hi hagi una àmplia varietat.

No es consideren influenciadors, i la Laura admet que “ens fa molta gràcia quan ens ho diuen”. Argumenta que el terme influenciador és “molt ampli”. “Tots ho podem ser en segons quins temes”, diu. Malgrat tot, en certa manera sí que creu que “influïm que la gent vagi a un lloc o un altre”.

Paladars tarragonins és la seva afició, ara com ara no viuen d’aquest compte d’Instagram. La Laura, però, no amaga que li agradaria. Per a ella, aquest és un segon treball “d’allò més enriquidor”.

Text: Josep Gallofré

Imatges: Paladars tarragonins