El grup d’investigació de Metodologia de la Recerca Educativa amb Impacte Social (MEDIS) de la Universitat Rovira i Virgili (URV) lidera un projecte de divulgació científica que té com a propòsit principal desvetllar la curiositat per tot allò relacionat amb la ciència entre els infants i adolescents tutelats.

“La literatura científica al voltant de la infància tutelada i en risc ens ha permès comprovar que els nens que viuen en aquestes circumstàncies solen obtenir uns pitjors resultats acadèmics. Això comporta que estan menys representats a les universitats i, de retruc, en l’àmbit de la ciència”, explica la investigadora postdoctoral i responsable de la iniciativa, Regina Gairal.

Així, doncs, per mitjà d’aquest projecte, denominat Extended Learning Time III: Contribuyendo a generar vocaciones científicas en Centros Tutelados, que compta amb el finançament de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), lligada al Ministeri de Cultura i Innovació, des de la URV s’intenta revertir aquesta situació i fomentar les possibilitats d’aquests infants i adolescents, d’entre 8 i 17 anys, per tal que adquireixin un major capital científic i se sentin cridats a endinsar-se en el camp de la investigació científica. 

La dinàmica de les sessions que organitzen es basa en les explicacions de set investigadors de la URV, que procuren que els continguts que imparteixen en els Centres Residencials d’Atenció Educativa (CRAE) estiguin al més vinculats possible a la seva recerca acadèmica. “D’aquesta manera, poden oferir, de primera mà, informacions al més actualitzades sobre el seu àmbit d’estudi”, afirma Gairal.

Aquest conjunt d’accions s’ha demostrat d’allò més útil per fomentar un major interès, entre els menors tutelats, per la ciència, així com l’ampliació dels seus horitzons d’expectatives. Els resultats detectats, en aquesta línia, i que es consideren molt positius, han estat compilats i analitzats per MEDIS, i publicats, el passat 2019, a la revista acadèmica Children and Youth Services Review.

Des d’aquest grup de recerca de la URV han previst, entre el novembre del 2019 i el febrer d’enguany, fins a 11 sessions en diversos CRAE) de Tarragona i Reus, on aquests menors d’edat tutelats resideixen. Es tracta d’una ocasió per treballar en favor de la curiositat intel·lectual i la igualtat d’oportunitats.

Text: Enric Garcia Jardí

Fotografies: Cedides