Els alumnes de 4t de Primària de l’Escola Ponent es preparen per organitzar una manifestació. Possiblement, per a molts d’ells, serà la primera vegada que participen en una activitat d’aquest tipus. Disposats a reivindicar, sortiran als carrers de Campclar per reclamar que es presti més atenció a la poesia.

Durant el curs, aquests infants han treballat diversos aspectes relacionats amb la poesia, el teatre, les arts en general i les emocions per mitjà d’un taller conduït per l’editor i actor Joan Rioné. “El que fem és baixar la poesia del pedestal, recitant poemes propis, fent riure amb els versos, ballant amb les paraules. És a dir, intentem normalitzar la poesia”, explica Rioné. L’activitat va sorgir d’una experiència prèvia en una escola del barri barceloní de la Barceloneta. “El propòsit és que la canalla reflexioni sobre què és allò poètic, que busqui la poesia en la quotidianitat i que durant la manifestació la facin visible”, afirma.

Aquest taller, juntament amb el que el productor Nani Blasco porta a terme a l’Institut de Torreforta, en el qual suscita el debat, l’acord, els valors ètics i el sentiment de pertinença col·lectiva, forma part del projecte L’artista va a l’escola. Aquesta iniciativa pedagògica, impulsada l’any 2015 per les professores Eloïsa Valero i Thais Salvat, va néixer per tal de “dignificar l’educació artística”, que al seu parer “ha estat arraconada dels currículums acadèmics, i a la qual no s’atorga la rellevància que mereix”. Segons Valero, cal aprofitar, des de les aules, el potencial de la creació artística com a “eina d’aprenentatge”, i fomentar la creativitat, que és necessària en molts àmbits professionals. “Un bon científic també ha de ser un bon creatiu”, diu, en aquest sentit.  

A partir d’aquest dijous 13 de febrer, l’Espai Jove Kesse acull una exposició retrospectiva que mostra el treball que L’artista va a l’escola ha desenvolupat durant el passat 2019. Primer, va sorgir amb la complicitat del Teler de Llum, i en l’actualitat compta amb el suport de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET). La seva ha estat una aposta per la interdisciplinarietat, amb arts plàstiques, audiovisuals, escultura, caricatures, còmic, clown, música i literatura, entre d’altres. Un treball voluntariós que, amb prop d’una trentena de tallers a les espatlles, ha estimulat la sensibilitat artística entre l’alumnat d’educació primària, educació infantil, educació secundària i educació especial de la ciutat.

 

Text: Enric Garcia Jardí

Fotografies: Cedides

Etiquetes: ,