Davant la necessitat de facilitar la comunicació i un increment dels alumnes amb trastorn de l’espectre autista (TEA), el C.P.E.E. Sant Rafel de Tarragona va idear el projecte Cuinar amb pictos. Es tracta de la creació d’un llibre de receptes culinàries adaptat a les necessitats educatives, amb pictogrames per tal de poder arribar a més usuaris. Fruit d’aquest treball, el centre va ser guardonat amb el Premi Josep Vives 2021 en la categoria d’Educació Especial.

L’activitat va dirigida als alumnes d’ESO Adaptada i als del Pla Integral Personalitzat (PIP) del Taller de Llar-Hoteleria. Majoritàriament són aquests darrers, de 16 a 21 anys, qui desenvolupen gran part del projecte. Així, els joves amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) poden experimentar gaudint de la cuina i, a la vegada, es converteix en una opció didàctica. L’objectiu final és donar les eines necessàries perquè tot l’alumnat amb NESE tingui facilitats. Fins que va néixer la iniciativa, els nois i noies treballaven amb pissarres digitals interactives (PDI).

Un projecte inclusiu

Cuinem amb pictos està coordinat per la professora Catalina Cerdán i l’educadora Imma Sans, i es realitza dos cops per setmana. “Sovint, a un nen o nena amb TEA els costa assimilar la realitat de llegir”, comenta Sans. D’aquesta forma van considerar “molt oportú” traspassar les receptes a un àmbit més visual i que sigui, a la vegada, “una forma d’inclusió”. En aquest sentit, tots els pictogrames són els utilitzats pel sistema de pictogrames ARASSAC, els quals reconeixen la majoria de nens i nenes amb problemes de comunicació, i estan avalats pel servei de logopèdia de l’escola.

Dins del llibre, les receptes estan estructurades per èpoques de l’any, per tal d’estacionalitzar els aliments que s’empren a les receptes. Per aconseguir aquests objectius es fa servir una metodologia activa, participativa i experiencial i aconseguir, així, un “aprenentatge significatiu i flexible a cada alumne”, explica Imma Sans. En aquest sentit, els alumnes compren ells mateixos els productes per fer la recepta i la llista també ha estat adaptada amb pictogrames. Actualment, es troben treballant l’elaboració de la mona, unes postres tradicionals d’aquesta època de Setmana Santa.

Imma Sans detalla que “el projecte continuarà endavant” i que totes les receptes que es vagin fent s’adaptaran amb pictogrames. El propòsit final és editar un llibre que arribi al màxim de persones possible, més enllà del centre. Cuinar amb pictos ha tingut, tal com detalla l’educadora del centre d’educació especial Sant Rafel, una acollida “molt bona”. “Hem aconseguit que tots els alumnes puguin seguir la recepta, ja sigui de forma tradicional amb el PDI o gràcies als pictogrames”, explica Sans. I afegeix “hem fet que tothom tingui els mateixos accessos”.

A més, el projecte s’estén a l’àmbit familiar. Un cop produïda la recepta a classe, els nois i noies la poden elaborar a casa gràcies als pictogrames. Imma Sans creu que això significa un pas més “per adaptar la realitat”. De fet, cada cop són més els establiments que inclouen pictogrames per aconseguir una total inclusió de les persones amb TEA.

Els Premis IMET d’Educació tenen la voluntat de reconèixer i difondre els projectes i experiències educatives que desenvolupen els centres escolars com a comunitat educativa integrada per professorat, alumnat, mares i pares i personal no docent, així com les que incorporen la participació extraescolar en un context de Ciutat Amiga de la Infància i Ciutat Educadora.

Text: Josep Gallofré

Imatges: C.P.E.E. Sant Rafel de Tarragona