El projecte Pilons Parade del Col·legi Vedruna Sagrat Cor de Tarragona ha rebut l’accèssit especial sota el títol Les arts a l’educació de l’última edició dels Premis IMET d’Educació. L’objectiu de la iniciativa de l’escola era donar a conèixer l’art vinculat a la història d’un carrer de la ciutat, que li dona un reconeixement i un caire especial i el fa ser centre d’atracció popular i turística. En aquest cas, l’indret triat va ser el carrer Comte i els seus pilons pintats.

Curiosament, i tal com explica la coordinadora del projecte i d’Innovació Pedagògica al centre escolar, Susanna Magriñá, la idea sorgeix de les alumnes que es trobaven desenvolupant les pràctiques com a docents. “Elles ens van proposar dur a terme aquest projecte, a nosaltres ens va agradar i vam decidir portar-lo a terme”, explica. Hi va participar l’alumnat de 5è d’Educació Primària.

Treballar i conèixer el patrimoni de Tarragona

Es tracta d’una iniciativa per vincular també l’alumnat amb el patrimoni de la ciutat i, a la vegada, fomentar la creativitat dels infants. L’activitat es va iniciar amb una xerrada sobre l’origen de la festa de la pintada dels pilons del carrer Comte de Tarragona. Posteriorment, es va fer una visita al carrer per “vivenciar l’art urbà i l’expressió artística dels diferents pilons”. Magriñá detalla que aquesta sortida “els va servir per agafar idees i inspirar-se per l’hora de crear el seu propi piló. Per poder crear una obra artística és important amarar-se d’exemples i buscar la inspiració”.

Pilons Parade també pretenia afavorir el treball en equip, en aquest cas per parelles. Els alumnes van començar a dibuixar l’esborrany del seu piló, amb un disseny que va ser completament lliure per tal que poguessin expressar-se amb els seus propis gustos i interessos. Així doncs, cada piló tindria la seva personalitat i la Pilons Parade del Col·legi Vedruna Sagrat Cor seria molt diversa. La coordinadora del projecte explica que, alhora, el treball en parelles “els ha exigit aprendre a posar-se d’acord per arribar al consens i han millorat en organització, diàleg continu i respecte envers els companys”.

Un concurs per triar el piló més ben decorat

La iniciativa també oferia la motivació de guanyar una mena de concurs sobre el millor piló. Es tractava d’un valor afegir que els van explicar quan van presentar el projecte als infants. En aquest sentit, un cop acabats els pilons es van exposar en un espai de l’escola per poder-los lluir i escollir el guanyador. Així, doncs, el piló més votat simula un gelat de maduixa, amb cucurutxo inclòs. En el procés d’elecció hi van participar els alumnes de 6è, de 5è, de 4t i bona part del professorat de Primària. Susanna Magriñá recorda que “la votació va estar molt renyida perquè les pilones, en general, van agradar molt i n’hi va haver tres que van quedar finalistes amb poca diferència de vots. Va ser emocionant”.

Tot plegat es va fer amb l’ús de materials reciclats. Un altre dels objectius del projecte era conscienciar de l’impacte mediambiental i el cos de les pilones es va fer amb un tub de cartró dur reciclat, la base en peces quadrades de fustes de colors també reciclades, la bola amb paper de diari i, alguns alumnes, un cop pintades, les van decorar afegint elements reciclats com ara retalls de goma eva o de cartolina.

Un cop finalitzat el projecte des de l’escola van fer-ne una doble valoració, individual, mitjançant un formulari, i grupal, “amb una posada en comú de com havia anat, com s’havien sentit durant la realització de les seves obres d’art i quins aprenentatges nous havien adquirit”. Magriñá afirma que “totes les valoracions van ser positives” i que, després de desenvolupar Pilons Parade, havien après l’origen de les pilones decorades del carrer Comte, que alguns el desconeixien; van gaudir amb el procés de creació del piló i que “s’ho havien passat molt bé treballant i compartint amb el company/a de treball i se sentien satisfets i orgullosos de les seves creacions”.

Els Premis IMET d’Educació tenen la voluntat de reconèixer i difondre els projectes i experiències educatives que desenvolupen els centres escolars com a comunitat educativa integrada per professorat, alumnat, mares i pares i personal no docent, així com les que incorporen la participació extraescolar en un context de Ciutat Amiga de la Infància i Ciutat Educadora.

Text: Josep Gallofré

Imatges: Col·legi Vedruna Sagrat Cor de Tarragona