“Ens dediquem a difondre idees que valen la pena”. D’aquesta forma resumeix Agustí López, un dels membres de l’organització del TEDxTarragona, la idea principal de l’esdeveniment que enguany arriba a la seva novena edició a la ciutat. Cada any, un grup de voluntaris i voluntàries, aquest 2023 en són al voltant de quinze, treballen per oferir xerrades des d’una visió singular. En el TEDxTarragona d’enguany, i sota el títol d’Eclosions, es parlarà de les tendències i les innovacions que estan modelen la realitat actual. S’analitzaran els canvis que es preveuen al planeta i a la humanitat des de diferents vessants.

D’aquesta forma, el 17 de juny el Teatre Tarragona acollirà xerrades sobre astronomia, agricultura sostenible, l’energia de fusió, espècies invasores, relacions tòxiques, la creació del futur vinculada a l’art, la ciència i la tecnologia; o intel·ligència artificial. Tot plegat amb noms com Joan Anton Català, Sílvia Llop, Montserrat Vilà o Xavier Domingo, entre els ponents. “Idees per a Tarragona des de Tarragona”, argumenta Agustí López, el qual afegeix que es tracta de conferències on es difonen idees amb noms que es pretén que no siguin “els habituals caps de cartell”, cercant l’equilibri entre els professionals del territori i d’altres indrets.

Com es prepara un esdeveniment de les característiques del TED? López detalla que existeix un treball de gairebé 365 dies perquè tot surti rodó el dia que es realitza. Primerament, una pluja d’idees per buscar el tema que es tractarà en cada edició per, posteriorment, trobar els oradors que encaixen en els diversos àmbits.

Pensant en l’edició dels 10 anys

L’organitzador del TEDxTarragona fa valdre la importància dels grups de treball, amb persones voluntàries. Se separen en quatre grans àrees: econòmica, comunicació, producció i un darrer equip que ajuda als oradors a preparar les xerrades. Aquests també és un dels trets principals de l’acte, ja que “no encarreguem xerrades, sinó que acompanyem la persona que la fa i l’ajudem fins al moment que arriba a sobre de l’escenari”. Agustí López comenta que és un esdeveniment de “llarga planificació” i, de fet, ja estan pensant en la pròxima edició, quan es compleixin els deu anys del TEDxTarragona.

Imatge de l’edició de l’any passat, amb tots els voluntaris del TEDxTarragona

Agustí López dedica la seva vida professional a la consultoria per realitzar estratègies digitals efectives en les empreses. El seu rol no és altre que col·laborar perquè a les xarxes hi generin activitats comercials. El tarragoní recorda l’augment de presència digital empresarial en els darrers quinze anys, posant especial èmfasi en la pandèmia, però considera que encara avui “hi ha empreses que no saben com treure-li rendiment i crear una font d’oportunitats en un moment que tot ha canviat”. El seu paper no és altre que “ajudar-los a preparar bones estratègies, que no hi estiguin per estar”.

Suports tradicionals ‘que ja no funcionen com abans’

López remarca la importància de tenir una bona estratègia digital. Tot i això, argumenta que depèn del tipus d’empresa, ja que en molts casos “l’àmbit digital pot ser l’únic camí realista per aconseguir relacions profitoses amb els teus clients”. “En molts sectors és totalment necessari”, diu. El consultor és dels que pensa que els suports convencionals del màrqueting “ja no funcionen com abans” i que els canals de comunicació digitals “proporcionen possibilitats que no admeten comparació amb l’entorn tradicional”.

Malgrat la situació actual, el consultor tarragoní pensa que “encara hi ha molt de camí per recórrer”. “Fins i tot en empreses globals encara ens trobem en situacions que semblen superades, com un tema tan bàsic de disposar d’una bona base de dades de clients segmentada”. “La meva sensació és que encara és tot per fer”, rebla Agustí López.

Agustí López, a l’escenari del Teatre Tarragona

Per Agustí López, els darrers quinze anys han servit per veure que les empreses s’han abocat a tenir presència les xarxes socials, a dissenyar pàgines web atractives o implantar altres suports digitals i “que la gran majoria s’han adonat que no venien més, que no es generaven oportunitats com se suposa que hauria d’ocórrer”. Parla d’un contrasentit, perquè “moltes empreses fins i tot hi perden diners”. El tarragoní esplaia que l’objectiu de ser digital “no és entretenir els clients, sinó vendre més”.

Canviar la visió digital de les empreses

La clau de tot plegat passa per “tenir una estratègia, valorar on és el client potencial i de quina forma pot captar la seva atenció i portar-lo cap a la venda, un dels elements més íntims del màrqueting”. Agustí López és dels que pensa que encara no existeix una saturació digital. “Ens trobem als primers 5 minuts”, comenta. Tot i això, sí que considera que hi ha una “saturació de missatges” i que el problema rau en el fet que “estem infrautilitzant les xarxes empresarialment”.

López llença un missatge: “S’ha de canviar la visió, hem d’allunyar-nos de la idea que les xarxes socials i el màrqueting en línia són de segona divisió”, expressa el consultor. “Quan parlem de l’entorn digital sembla que tot plegat ha de ser amb retallades econòmiques i no podem tenir aquesta visió”, conclou.

Text: Josep Gallofré

Imatges: Juan Segovia