Investigar sobre una temàtica concreta a partir d’un repte, una qüestió o una proposta motivadora que desperti la curiositat dels alumnes. Aquesta és la premissa principal dels neuroamients, la metodologia emprada al col·legi Sant Pau Apòstol de Tarragona. Es tracta d’espais d’aprenentatge, relació i comunicació que de forma multidisciplinària incideixen en els infants.

Fruit d’aquesta metodologia va sorgir el projecte Una mirada a l’Univers, que ha estat mereixedor del Premi IMET en la categoria d’Educació Infantil de segon cicle. L’objectiu d’Una mirada a l’Univers era despertar l’interès i la curiositat dels alumnes per conèixer el món que els envolta i el lloc que ocupen a l’univers respecte altres cossos celestes.

Un treball al voltant de les constel·lacions

Aquest neuroambient es treballa des d’I0 fins a I5 i cada curs ho fa en una temàtica diferent. En concret l’experiència presentada als Premis IMET es va realitzar amb els nens i nenes d’I5 al voltant de les constel·lacions.

Per iniciar aquest neuroambient es va aprofitar l’espai diàfan que ofereix la sala de psicomotricitat del centre escolar per recrear un museu a les fosques, on l’alumnat va poder descobrir la temàtica a treballar visualitzant les projeccions i explorant les imatges exposades amb les llanternes. Cristina Vives, cap d’estudis d’Educació Infantil i responsable del projecte guanyador, explica que pels infants viure aquest procés de descoberta “va ser molt motivador i amb la informació obtinguda van poder iniciar converses on cada alumne plantejava la seva hipòtesi sobre quin àmbit de l’espai els tocaria treballar”. Un cop van centrar la temàtica en les constel·lacions, van procedir a fer una pluja d’idees per establir què sabien i què els interessava investigar.

“Els nostres neuroambients busquen estimular les diferents intel·ligències, plantejant reptes creatius, propostes vivencials, sensorials i d’experimentació en tots els àmbits de desenvolupament”, detalla Vives. En aquest sentit, consideren l’art “com un mitjà d’expressió i llenguatge que permet als alumnes plasmar els continguts assolits des d’un vessant més teòric”.

Les obres de Joan Miró, protagonistes

Algunes de les activitats més significatives que es van dur a terme a I5 van ser el treball de la col·lecció d’aquarel·les de Joan Miró, Les constel·lacions, per posteriorment fer-ne les seves pròpies produccions i exposar-les al passadís; la composició de ‘minimons’ amb diferents constel·lacions i, a partir del joc simbòlic, representar situacions de descoberta de l’espai; la creació de coets amb material plàstic divers; o el joc de vivències simulant ser astronautes en una missió espacial durant una sessió de psicomotricitat.

D’altres activitats anaven més dirigides a fomentar la interacció amb els companys d’altres classes “perquè considerem que és en el moment de compartir experiències quan els alumnes tenen l’oportunitat de posar en pràctica els seus aprenentatges i fomentar habilitats de treball en equip i d’expressió oral”, expressa Vives. Per exemple, es va organitzar una festa multisensorial ambientada en l’espai, amb llum ultraviolada i objectes i pintures de colors neó, on els alumnes havien d’agrupar-se de manera lliure per participar en els diferents racons. També es van crear espai d’interacció amb jocs de motricitat fina i gruixuda a l’aula natura del centre escolar, amb propostes grupals ambientades en els continguts treballats per buscar el foment del diàleg i el respecte entre els companys de les tres classes d’I5.

Finalment, per valorar els aprenentatges dels infants i tancar el neuroambient, es va utilitzar el passadís com a espai d’exposició perquè els alumnes mostressin els seus treballs i expliquessin als seus companys més petits què havien après.

El projecte també es va vincular amb diverses sortides a l’exterior. Al Museu d’Art Modern de Tarragona els infants “van poder observar el tapís que Joan Miró va teixir conjuntament amb Josep Royo on s’observa una lluna i una estrella representades seguint l’estil de la col·lecció Les constel·lacions de Miró treballada al neuroambient”, segons Vives.

La segona sortida vinculada al projecte són les colònies que I5 fa al Pinar (Canyelles) on, a partir d’un seguit de jocs, els alumnes resolen un enigma ambientat en la temàtica de l’univers. L’activitat més destacada d’aquesta sortida és l’observatori. Allí els alumnes aprenen el seu funcionament i posen en pràctica informació treballada durant el neuroambient.

La responsable del projecte conclou que “considerem que els alumnes han mostrat molt d’interès i capacitat d’investigació durant el neuroambient”. El fet que hagin de prendre un rol actiu en els seus aprenentatges a través de l’expressió i la creativitat els ajuda “a establir relacions i connexions entre els continguts treballats”. De la mateixa manera, des del centre observen que el fet de treballar en grup i relacionar-se amb companys d’altres classes “fomenta habilitats socials i d’expressió que propicien l’assoliment de competències en l’àmbit de la comunicació i relació amb els altres”.

Els Premis IMET d’Educació tenen la voluntat de reconèixer i difondre els projectes i experiències educatives que desenvolupen els centres escolars com a comunitat educativa integrada per professorat, alumnat, mares i pares i personal no docent, així com les que incorporen la participació extraescolar en un context de Ciutat Amiga de la Infància i Ciutat Educadora.

Text: Josep Gallofré

Imatges: Col·legi Sant Pau Apòstol de Tarragona