Aquest dimarts, la sala Genius del Palau de Congressos de Tarragona va acollir els premis que l’Ajuntament atorga als projectes més interessants que han concorregut al programa Tarragona Open Future, impulsat per Tarragona Impulsa. Es va realitzar en el marc de la II Trobada de la comunitat emprenedora ‘Fem bullir l’olla per Nadal’.

El programa d’acceleració empresarial, organitzat amb la col·laboració de Telefónica, està pensat per donar impuls a emprenedors i empreses que tenen entre mans un projecte innovador, que resolgui alguna problemàtica per a un nombre ampli de clients i que estigui relacionat amb la tecnologia. Així doncs, l’objectiu és la promoció de projectes i empreses emergents que, fonamentats en una base tecnològica, poden donar els seus fruits a curt i mitjà termini. En aquesta ocasió han sigut tres els projectes guanyadors, orientats a tres aspectes molt distints i interessants, d’acord amb el model de negoci que cada una d’aquestes startups ha emprès. Les empreses guardonades van ser Localboss, Blesbert i Nasapp.

Millorar les ressenyes a internet

En Xavier Colomés és l’emprenedor que ha posat en marxa una app anomenada Localboss. “És una app mòbil que ajuda negocis locals de tot el món a millorar la seva nota a Google Maps, les famoses ressenyes que mirem tots”, explica. El Xavier, com a analista web des de fa més de 20 anys, sent passió per les pimes, i de la unió d’aquests dos interessos ha nascut aquesta app. Detalla que “es tracta d’una eina molt simple que tothom pot portar instal·lada al mòbil, que indica a les empreses quantes ressenyes necessita, monitora i alerta en el moment que es produeix un canvi de nota i a més, com que està basada en el SEO local, ajuda al fet que la qualificació de la pime o del negoci sigui l’òptima i més alta possible”.

Pel que fa al seu funcionament, les primeres 24 hores, Localboss és una app gratuïta per poder-la provar, però després cal subscriure-s’hi. En aquest sentit, Colomés afirma que “estem molt contents de com està funcionant la nostra app i el resultat que dona als nostres clients, dels quals, el 60 % són internacionals. És la nostra manera de posar el territori al mapa del món oferint des de Tarragona productes tecnològics que aporten valor i tenen com a missió ajudar el petit comerç”.

Controlar els episodis de males olors

El següent dels projectes té un caire totalment diferent, tot i que també té aquest rerefons de servei que aporta valor i utilitat global. Es tracta de Nasapp, una plataforma de programari per monitorar i gestionar adequadament els episodis de males olors al territori. José Luis Gomáriz és el CEO de Nasapp i argumenta que “és molt important controlar els successos i episodis de males olors i cal saber-los gestionar”. En aquest cas es necessita la col·laboració de la ciutadania, que quan sent una mala olor ha d’entrar a l’app. Allà ha de respondre unes preguntes molt fàcils i a partir d’aquí s’obtenen unes dades que s’afegeixen a les dades meteorològiques i es bolquen a una plataforma web que serveix als nostres clients per tenir un control del seu impacte al territori. “Amb aquesta informació apliquem una millora contínua per reduir l’impacte d’aquestes empreses i millorar la vida de la ciutadania”, esplaia Gomáriz.

En aquest moment Nasapp està en la darrera fase de desenvolupament i implementació d’un algoritme d’intel·ligència artificial que servirà per predir els episodis. El José Luis explica que “agafem les dades històriques i farem una predicció de quin és el moment òptim per fer certes operacions, o quan és el pitjor. D’aquesta manera els nostres clients poden planificar-se. Clients de la petroquímica, deixalleries i centres de triatge, i depuradores. Aquests són els tres grups més grans amb què treballem”.

Una marca de rellotges innovadora

En Francesc Robles i en Sergi Gibert són dos enginyers industrials tarragonins, l’especialitat dels quals és la mecànica industrial. Junts han creat Blesbert. A banda de la seva professió els uneix una passió: els rellotges i la rellotgeria, un camp que amb el pas dels anys ha viscut la seva innovació. Ara, Blesbert ve a reblar un pas més en la creació d’aquestes peces de joieria que ells defineixen com “de luxe sense ser ostentoses”. Perquè el luxe està en el mecanisme i funcionament dels rellotges que creen.

“Per la nostra feina ens hem estat dedicant a donar una nova vida a les infraestructures de fibra de carboni, material que el món de la rellotgeria només està en el luxe. Per tant, el que volíem era desenvolupar una marca de rellotges amb el focus posat a la innovació i que estigués a l’abast de les persones que aprecien el luxe”, comenta Robes.

La fibra de carboni és un material que no es troba de forma natural, sinó que cal produir-lo amb un control de qualitat microscòpic. Així, expliquen que “nosaltres fa quinze anys que treballem amb aquest material i, per tant, sabem com utilitzar-lo. No hi ha una marca que estigui especialitzada en aquest àmbit i que creï peces accessibles. Som una fashion brand, però a preus accessibles, amb un disseny avantguardista per a qui apreciï la innovació”. En aquest moment Blesbert té el seu comerç electrònic des d’on comercialitzen els rellotges de fibra de carboni que elaboren. Ja tenen a disposició la seva primera col·lecció.

Tots aquests projectes han nascut d’una bona idea per part dels seus emprenedors, però s’han pogut desenvolupar amb pas més segur gràcies al programa Tarragona Open Future. En aquest aspecte, tots els emprenedors han coincidit que la seva experiència amb TOF ha estat immillorable i es mostren agraïts per la col·laboració, assessorament i ajuda que han obtingut per créixer la seva iniciativa. Una realitat que és, també, un servei a altres empreses i a la ciutadania.

Text: Roser Pros Roca

Imatges: Adrián Aparicio