Entre la frontera del simbolisme i la narració, en aquest tram és on es troben les 12 banderes artístiques participants en el projecte ‘De Tarragona, fem bandera’. Es tracta d’una iniciativa de l’empresa tarragonina Combinats que té la voluntat de fer visible l’apoderament ciutadà en el marc de la Covid i ha estat subvencionada per l’Ajuntament de la ciutat en el marc dels ajuts extraordinaris culturals per la Covid-19. A la iniciativa hi participen 12 artistes de diferents disciplines i estils, els quals han realitzat una creació artística a les tel·les. Aquestes estan relacionades amb la superació d’una etapa com la protagonitzada pel virus. Els creadors són Marta Roigé, Núria Rubio, Roger Semat, Clara Madurell, Darío Cobacho, Anduluplandu, Arnau Casanoves, Chema Peral, Gabriela Basin, Inés Borrás, Mar Sendra i Marc Volpini.

Les obres s’exposen a diferents espais de diferents barris de la ciutat amb l’objectiu que tota la ciutadania les pugui veure, com ara a l’Antiga Audiència, on van ser fins al 19 de maig. Tot seguit, les banderes s’han traslladat durant 15 dies al Mercat de Torreforta, per posteriorment traslladar-se al Mercat Central, així com als mercadets ambulants. El gestor cultural integrant del col·lectiu Combinats, Pere Grané, explica que van seleccionar una dotzena de persones i els van donar un tema a tractar: “Volíem que ens proposséssin missatges positius a favor de la resiliència, transmetre la lluita per la qual hem passat tots”. Van voler fer una selecció marcada per la paritat i diversitat artística i van trobar gent de diversos registres i amb disponibilitat.

Roda de premsa de la presentació del projecte.

Un concepte reformulat

El concepte “bandera”, doncs, s’ha vist reformulat i la recerca de les hastes de la bandera van suposar tot un repte per a l’entitat. “Per sort, en vam trobar de mòbils. Cada artista, en ser seleccionat, va rebre una tela de bandera i un text que l’ubicava en el projecte; això sí, no vam voler demanar cap esborrany previ. Vam voler garantir tota la llibertat creativa possible”, concreta. Per tant, les creacions podien ser crítiques, però sobretot havien de despertar sentiments alegres. “A més, són banderes viatgeres que van movent-se de lloc i això garanteix que molta gent conegui ‘De Tarragona, fem bandera’”, apunta. Intervenir a les banderes suposa, per a Grané, quelcom innovador a l’hora de comunicar, perquè “només pel fet de fer servir aquest suport ja qüestionem, hi ha una gran càrrega visual i defugim el significat més institucional”, completa.

Hem volgut saber què diuen alguns dels artistes sobre el procés creatiu. Parlem amb Gabriela Basin. “El tema era molt obert i convidava a prendre la iniciativa. Per tant, vaig encaminar les meves idees a la meva experiència personal durant la pandèmia. Vaig dibuixar un castell humà, molt típic a Tarragona, el qual sostenia el sol. En vaig voler fer les dues cares, el dia i la nit. D’alguna manera, va ser un desafiament, la tela era prima i amb facilitat els colors traspassaven; per tant, s’havia d’anar amb molta cura”, descriu. En va gaudir del procés i en va aprendre. “Va ser preciós poder veure el resultat final i constatar com són de diverses les observacions d’un mateix tema en l’òptica de persones diferents”, resumeix.

Il·lustració de Gabriela Basin. Fotografia feta per David Oliete.
Il·lustració de Gabriela Basin. Fotografia feta per David Oliete.

Simbolisme, comprensió i tolerància

Per la seva banda, el dissenyador gràfic Marc Volpini diu que quan Grané el va contactar no va dubtar en accedir a la proposta. “Es tractava d’un projecte amb vessant social, havíem d’elaborar un missatge i jo volia defugir fronteres. Per això, en vaig concebre un on l’asterisc representés la COVID i un cor, el qual simbolitzava l’amor. Volia expressar que calia més estimació, afecte i menys virus. Calia treballar les relacions i defugir tensions i crispació”, continua. Volpini volia potenciar la tolerància, la comprensió mitjançant els símbols. “A tall d’anècdota, quan anava perdut en un mar d’idees, vaig quedar amb els amics i, tot fent un vermut, relaxat i parlant, va sorgir el lema de ‘vèncer la crisi del virus amb amor’, va ser una idea col·lectiva que va esclarir-m’ho tot”, corrobora.

Creació de Marc Volpini. Fotografia feta per David Oliete.
Creació de Marc Volpini. Fotografia feta per David Oliete.

La tercera artista consultada, la pintora Marta Roigé, va tenir clar que volia donar continuïtat a la seva línia d’actuació artística. “Acostumo a aprofundir en els objectes com a contenidors d’emocions i vaig voler representar els objectes que ens havien acompanyat a tots durant la pandèmia”, resol. Per això, a la seva obra hi ha representada una mascareta, gel hidroalcohòlic, un mòbil, l’arc de Sant Martí amb el ‘tot anirà bé’ i un rotllo de paper higiènic, entre altres elements. “He tingut l’oportunitat de reinterpretar el concepte de bandera amb un resultat positiu, s’ha de prendre consciència dels objectes quotidians que ens acompanyen i treure’n un valor”, indica.

Bodegó de Marta Roigé. Fotografia feta per David Oliete.
Bodegó de Marta Roigé. Fotografia feta per David Oliete.

Text: Cristina Valls López
Fotografia: Ajuntament de Tarragona i les de les banderes, de David Oliete

Etiquetes: ,