Conscienciar els infants, i també la ciutadania, sobre els canvis que cal aplicar per aconseguir un futur més sostenible. Aquesta va ser la premissa del projecte Marxa per la Sostenibilitat, de l’Escola El Miracle de Tarragona, que va ser mereixedora d’un dels Premis IMET Josep Vives Ciurana en la categoria d’Experiències Transversals de Centre.

‘Marxa per la Sostenibilitat’ s’incloïa en el marc d’una iniciativa interdisciplinària del centre escolar. Des de l’Escola El Miracle detallen que, d’una banda, “preteníem conscienciar la nostra comunitat educativa i la ciutadania en general dels canvis necessaris per a un futur més sostenible i, per una altra banda, volíem promoure accions reals amb impacte en la sostenibilitat del nostre entorn proper”.

Implicació de tots els cursos de l’escola

Durant el tercer trimestre del curs 2022-23, tots els infants de l’escola, des d’I3 fins a 6è,  van treballar de manera transversal la temàtica de la sostenibilitat. Cada classe va dur a terme el seu projecte interdisciplinari sobre aquest tema en diversos àmbits com el reciclatge, el consum responsable o l’estalvi d’aigua, entre d’altres. Com a cloenda del procés de treball van decidir fer una activitat que impliqués a tota la nostra comunitat educativa i que tingués “un impacte en la ciutadania de Tarragona”.

Des de l’Escola El Miracle expliquen que s’han tractat altres temàtiques “relacionades amb el planeta”. Un projecte que donava molta importància als ODS de les Nacionals Unides. De fet, tal com expliquen, “era un dels objectius que ens havíem marcat a escala de l’escola”. En aquest sentit, es van tractar diversos ODS vinculats a la sostenibilitat i el medi ambient.

Una festa conjunta com a punt final del projecte

Marxa per la Sostenibilitat, com molts dels altres projectes de l’escola, es plantejava des de “l’autenticitat”. Després d’un procés d’indagació, amb l’assessorament d’experts, i mitjançant un treball cooperatiu, els infants dissenyaven accions reals amb impacte al món, al barri o a un ecosistema. “Treballem qüestions importants per a ells o de la seva identitat i sempre fan públic el seu treball a través d’una acció final conjunta”, argumenten. A més, la iniciativa va comptar amb la implicació de les famílies i dels membres de l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) de l’escola.

Tot plegat va acabar amb una gran festa. “Sempre posem punt final al nostre projecte amb una activitat de cloenda conjunta i que tingui visibilitat més enllà de l’escola”, expliquen des del centre escolar. En aquest cas, a més, van aconseguir un impacte vers la ciutadania de Tarragona i va ser una activitat lúdica i reivindicativa. Així, consideren que un cop acabat el projecte els nens i nenes “es van implicar en una causa social, van conèixer de primera mà els ODS, vam assolir visibilitzar-nos i vam aprendre a reivindicar les nostres queixes i demandes”.

Els Premis IMET d’Educació tenen la voluntat de reconèixer i difondre els projectes i experiències educatives que desenvolupen els centres escolars com a comunitat educativa integrada per professorat, alumnat, mares i pares i personal no docent, així com les que incorporen la participació extraescolar en un context de Ciutat Amiga de la Infància i Ciutat Educadora.

Text: Josep Gallofré

Imatges: Escola El Miracle