Aitor Pombo (Reus, 1982) va traslladar-se a Tarragona quan només tenia 8 anys. Després d’estudiar Belles Arts a Barcelona, va treballar com a dissenyador gràfic a diferents impremtes.

Ara fa una dècada, però, va decidir crear, juntament amb un amic seu, l’empresa de comunicació Pixel Moreno, a través de la qual s’han acabat especialitzant amb la fotografia. Una tasca que compagina amb classes de docència ens diferents escoles d’imatge i disseny.

Pombo va guanyar el concurs de disseny del cartell de les festes de Sant Magí 2019.

La teva principal activitat professional és la fotografia. Com i per quin motiu et decideixes a presentar una proposta de cartell per Sant Magí?

Sempre havia tingut la curiositat de presentar-me a un concurs de disseny, però la falta de temps feia que no ho fes mai. Per fi, aquest any vaig poder seure davant l’ordinador i preparar alguna proposta pel cartell de Sant Magí. Vaig tenir diferents idees que em van semblar interessants i, per decidir quina presentava, vaig fer una petita enquesta entre gent coneguda per veure quina era la que tenia més bona acceptació.

Com és el procés creatiu per crear una peça com aquesta?

Primer començo a buscar elements que estiguin relacionats amb la temàtica del concurs. En aquest cas tot girava al voltant de l’aigua. Dos elements que em van donar joc van ser el càntir de Sant Magí i un paraigua. Com que compartien línies semblants vaig buscar de fusionar-los. El resultat va ser una paradoxa de paraigües/càntir del qual cau aigua perquè està trencat.

Foto: Mauri

En què et vas inspirar?

No sé com, però moltes vegades acabo caient en idees del meu imaginari cinèfil. És com si per cada moment de la vida s’hagués fet ja una pel·lícula que expliqués a la perfecció aquella situació que vivim. N’he après molt del cinema, tant fotogràficament com narrativament. Per això, al cartell de Sant Magí el veig com si pogués ser un cartell alternatiu de la pel·lícula Singing in the Rain.

Com a fotògraf, com valores la proliferació de “fotògrafs” que hi ha hagut amb el boom de xarxes socials com Instagram?

Crec que és una bona eina perquè tothom aprengui a valorar que és una bona fotografia o, si més no, saber que hi ha fotografies que li agraden i d’altres no. Falta cultura visual en general i ara tothom està obsessionat a mostrar una imatge, sigui real o només per aparentar. En el meu cas no utilitzo les xarxes socials per una falta d’atenció que tinc sobre el meu mòbil.

Com a fotògraf social, si vas a un esdeveniment com a convidat, t’emportes la càmera o t’ho mires des de fora l’objectiu?

Normalment, si tinc la càmera amb mi, és per treure moltes fotografies i amb la intenció que siguin interessants. Per això, si és que no tinc un objectiu clar de per què vull aquelles fotografies, sigui a nivell personal o artístic, ni tan sols agafo la càmera. Prefereixo gaudir de l’experiència de l’esdeveniment.

Foto: Pixel Moreno

Com definiries el teu estil fotogràfic?

M’interessen les persones en totes les seves facetes. Sobretot els moments més espontanis o els que mostrin la peculiaritat del seu comportament. Per això es podria dir que faig fotografia social des de la meva pròpia visió personal. M’agrada concentrar el contingut de la informació en gestos, detalls, composicions…

Des del teu punt de vista, què ha de tenir una foto per ser bona?

De bones fotos n’hi ha de tota mena i classes. Crec que si més no, una bona fotografia ha d’aportar alguna cosa nova a l’espectador. L’ha d’ajudar a veure noves coses en què potser no s’havia fixat mai.

Text: Aitor Pombo
Fotografia de portada: Pixel Moreno